Shownotes of episode beschrijving… what’s in a name?

Het belangrijkste kenmerk van een podcast is dat het audio is. Maar toch kan een goede podcast niet zonder een goede tekst. Want als je een opname gaat uploaden bij je podcast host, dan zijn er ook een aantal tekstvelden die vragen om ingevuld te worden. Daar kan je niet onderuit. Ten eerste is er de titel van de aflevering, en ten tweede de episode beschrijving. Of de show notes, of eerder: en de show notes.
Ik vertel je in deze blog wat show notes zijn, of dat nu wel of niet hetzelfde is als de episode beschrijving, en waarom beiden zo belangrijk zijn. Je krijgt ook een aantal concrete tips voor het samenstellen van de perfecte show notes.

Hoe je het ook draait of keert, je podcast heeft tekst nodig. Om te beginnen verzin je best een pakkende titel waarmee je de luisteraar meteen overtuigt dat jouw podcast het waard is om te beluisteren. Degenen die op basis van alleen de titel nog niet op play geklikt hebben, die krijg je ongetwijfeld wel mee met een duidelijke episode beschrijving. De show notes zijn een extra bonus.

Ik verklaar me nader.

Ik heb zelf lang gedacht dat de show notes - dat schrijf je trouwens in 2 woorden, dus niet shownotes aan elkaar - hetzelfde waren als de episode beschrijving. Dat is niet zo!

In de praktijk wordt hiervoor wel vaak dezelfde tekst gebruikt, en dat mag natuurlijk. Maar ze hebben elk een andere definitie en eigenlijk ook een ander doel.

Episode beschrijving = de tekst die je in de podcast host schrijft en die als beschrijving van de aflevering zichtbaar is in alle podcastspelers (Spotify, Apple Podcasts, …)

Show notes = de tekst die je op de website of webpagina van je podcast schrijft

De episode beschrijving mag je zien als een aanvulling op de titel van je aflevering. Het is een soort teaser waarin je kort zegt waarom iemand naar deze aflevering moet luisteren en wat men inhoudelijk mag verwachten. Weinig mensen lezen graag een heel lange tekst in hun podcastspeler, dus denk aan het KISS-principe (Keep It Short & Simple).

Dit zijn een aantal essentiële dingen om in je beschrijving te vermelden:

  • wat bespreek je in deze aflevering, in enkele zinnen of een paar bullet points

  • een korte voorstelling van je gast als die er is

  • what’s in it voor de luisteraar

  • 1 call-to-action, idealiter is dit “surf naar [insert your url] voor de show notes bij deze episode”

  • een prikkelende quote uit de podcast kan een leuke extra zijn

Voor jouw gemak, consistentie, én herkenbaarheid bij je luisteraars is het een goed idee om hiervoor een template te gebruiken. Zo moet je nooit veel nadenken over wat je gaat schrijven en vergeet je ook niets.

Als je geen podcast website of webpagina hebt, dan raad ik je zeker aan om die wel te maken. Maar in afwachting daarvan, kan je natuurlijk je episode beschrijving iets uitgebreider maken als je dat wil en kies je voor een andere CTA. Een hele logische is dan bijvoorbeeld de call-to-action waarover je ook spreekt in je podcast. En ook hier: simpel en met de regel van één in het achterhoofd. Want…

Ten eerste wil je de luisteraar geen keuzestress geven dus 1 link om op te klikken is genoeg. Als je beschrijving vol links staat is de kans groot dat men nergens klikt.

Ten tweede laten niet alle podcastspelers toe om links in beschrijving toe te voegen. Het kan dus goed zijn dat je een link toevoegt in het beschrijving veld in je podcast host, maar dat die in bepaalde spelers getoond wordt als gewone tekst. Wees gerust, niet in Spotify of Apple Podcasts, maar het kan wel gebeuren in een paar van de kleinere spelers. Daarom schrijf je best de url volledig, dus niet een link op het woord ‘website’ maar wel ‘www.website.be’ en zorg je voor een url die kort en makkelijk te onthouden is.

En nog een extra tip: je hebt in de episode beschrijving maar een beperkt aantal tekens, en in de meeste podcastspelers zie je ook enkel de eerste zin of een paar woorden en moet men voor de rest op ‘read more’ klikken. Dus val meteen met de deur in huis, begin met het belangrijkste en don’t waste space met ‘in deze podcast …’ 😉

Oké, je hebt nu een goede episode omschrijving. Waarom zou je dan nog show notes schrijven?

De show notes zijn een bonus. Voor je luisteraar, maar ook voor jou als podcastmaker.

In de show notes geef je extra content en verwen je je luisteraars. In ruil scoor jij SEO-punten én meer volgers, leads, aanmeldingen voor je nieuwsbrief of webinar, podcast reviews, ... [insert jouw CTA en doel van je podcast]

Hoe dan?

Wel, met goed geschreven en volledige show notes leg je jouw luisteraars extra in de watten. Show notes zijn eigenlijk een meer uitgebreide versie van je episode beschrijving waarin je helemaal kan losgehen.

Je mag hier zoveel links toevoegen als je wil. Alle resources (boeken, websites, Netflix series, …) die vermeld worden in de podcast lijst je op in de show notes, met de juiste link erbij zodat de luisteraar niet hoeft te googelen maar meteen de juiste info vindt. En je kan ook linken naar andere content, zoals blogs die je eerder schreef of vorige podcast afleveringen die aansluiten bij deze episode. Zie het als goeie customer service.
Je kan je gast extra in the picture zetten met een uitgebreide bio, foto’s en links naar zijn/haar/hun socials en website of aanbod.
Je bent niet gelimiteerd door een maximum aantal tekens of woorden. Je kan een topic uit de podcast verder uitdiepen of net samenvatten in een blog, of zelfs een volledige transcriptie publiceren.
Je kan key take-aways meegeven en memorabele quotes in de verf zetten. Van jou en/of je gast.
Je kan de opname hier embedden zodat men ook op je website kan luisteren. Handig om hiernaar te linken in je podcast promo ipv reclame te maken voor Spotify of Apple Podcasts.
Je kan je call-to-action nog eens herhalen met nog wat meer info en extra verkoopsargumenten erbij.
Je kan je luisteraars uitnodigen om met jou in interactie te gaan via een contactformulier of opmerkingenveld. Of link naar je socials zodat ze je daar kunnen volgen en je een bericht kunnen sturen.
Je kan je freebie hier aanbieden en zo je e-maillijst laten groeien.

En waar plaats je die show notes dan?

Op je website natuurlijk. Dat kan de website van je bedrijf zijn waar je een aparte pagina wijdt aan je podcast. Of je kan je podcast ook een eigen website geven. Wat je ook kiest, show notes verhogen de vindbaarheid van je podcast via Google. En op die manier krijg je ook meer bezoekers naar je website, die dan ook weer langer blijven plakken dankzij alle extra waardevolle content die je hier geeft on top of de podcast. Win-win dus.

Jij blij. Luisteraars blij. Gast blij. Google blij. Iedereen blij 😄

Nog een paar snelle tips voor je show notes:

  • minimum 300 woorden om geïndexeerd te worden door Google

  • check regelmatig of alle links nog werken, niets zo hatelijk als een broken link

  • doe zoekwoordenonderzoek en gebruik dat slim

  • geef nog niet alles weg, je wil natuurlijk dat mensen ook nog luisteren naar je podcast, maar net genoeg om ook voldoende waarde te bieden aan degenen die liever lezen dan luisteren

  • gebruik een template die zorgt voor consistentie in structuur en inhoud

Maar liefst 70% van de luisteraars (yours truly included) beslist op basis van de titel en de eerste regel van de beschrijving om te luisteren of niet. Maar om die titel en beschrijving te zien, met men je eerst vinden. En daarvoor zijn de show notes dan weer handig. Onthoud dus dat show notes en episode beschrijving niet noodzakelijk hetzelfde zijn, en beiden super belangrijk zijn.

Hulp nodig bij het schrijven van je show notes? Boek gerust een gratis kennismakingsbabbel waarin ik graag samen met jou bekijk hoe ik je kan helpen maar ook tips op maat geef zodat je het zelf anders en beter kan gaan doen.

Vorige
Vorige

22 doelen voor 2022… de evaluatie

Volgende
Volgende

Back to the future op het DS Podcast Festival