Algemene voorwaarden 


Artikel 1. Algemene toepasselijkheid


1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst van Ann Alice, de eenmanszaak van Ann Alice De Schoenmaeker, ondernemingsnummer 0748.812.878, RPR Antwerpen, afdeling Mechelen, met vestiging te 2500 Lier, Antwerpsesteenweg 215/3 en hebben voorrang op die van de opdrachtgever tenzij anders overeengekomen en schriftelijk bevestigd door beide partijen. 

1.2 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. 

1.3 Indien Ann Alice De Schoenmaeker niet altijd de strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, heeft dit niet tot gevolg dat deze algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn of dat zij het recht zou verliezen om in toekomstige, al dan niet soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze algemene voorwaarden wel te verlangen. 

1.4 Gedurende de overeenkomst heeft Ann Alice De Schoenmaeker het recht om de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. De opdrachtgever zal hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld worden. De wijziging of toevoeging zal uitdrukkelijk gemotiveerd worden en voorzien worden van een geldige reden.

1.5 Beide partijen aanvaarden e-mail als bewijsmiddel en voor schriftelijke bevestigingen.


Artikel 2. Aanbiedingen en offertes


2.1 Alle aanbiedingen en offertes van Ann Alice De Schoenmaeker zijn vrijblijvend. 

2.2 Een nauwkeurige prijsofferte wordt opgesteld op basis van een gedetailleerde briefing. De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem of namens hem aan Ann Alice De Schoenmaeker opgegeven eisen en specificaties van de opdracht en andere gegevens waarop zij haar aanbieding of offerte baseert. 

2.3 De offerte vormt de basis voor de overeenkomst en de latere facturatie, geldt alleen voor de specifieke opdracht of abonnementsovereenkomst en vermeldt een vervaldatum. 

2.4 Kennelijke fouten of vergissingen in publicaties, offertes, e-mailberichten en overeenkomsten binden Ann Alice De Schoenmaeker niet. 

2.5 De uitvoering van de opdracht start pas na de schriftelijke goedkeuring van de offerte door de opdrachtgever en/of de ondertekening van de overeenkomst door beide partijen.


Artikel 3. Kwaliteitsgarantie en opleveringstermijn 


3.1 Ann Alice De Schoenmaeker garandeert als dienstverlener een professioneel resultaat in overeenstemming met de actuele normen in haar vakgebied. Zij zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. 

3.2 Alle door Ann Alice De Schoenmaeker genoemde of overeengekomen opleveringstermijnen zijn naar beste inschatting vastgesteld op basis van de gegevens die haar bij het aangaan van de overeenkomst bekend waren. 

3.3 Ann Alice De Schoenmaeker spant zich er naar behoren voor in om de overeengekomen opleveringstermijn zoveel mogelijk in acht te nemen. De duur van de opdracht kan beïnvloed worden door de kwaliteit van de informatie en zaken die de opdrachtgever verstrekt, door wijzigingen in de opdracht en/of overeenkomst, of door overmacht, conform artikels 8, 9 en 10 van onderhavige algemene voorwaarden. 

3.4 Ann Alice De Schoenmaeker zal niet gehouden zijn opdrachten uit te voeren die in strijd komen met haar professionaliteit, een recht van derden of een wettelijke plicht. 

3.5 Als beide partijen akkoord gaan met een uitvoering in fasen, kan Ann Alice De Schoenmaeker de afwerking van de delen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. 


Artikel 4. Wederzijdse vertrouwelijkheid en geheimhouding


4.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de opdracht van elkaar of uit andere bron hebben verkregen, zowel tijdens de duur van de opdracht als na de beëindiging daarvan. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. 


Artikel 5. Prijzen, vergoeding, betalingstermijn en kosten


5.1 De vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief 21% btw en in euro. 

5.2 Ann Alice De Schoenmaeker heeft het recht de tarieven te wijzigen. Deze wijzigingen worden uiterlijk 1 maand voordat deze ingaan schriftelijk aan de opdrachtgever bekend gemaakt. Indien de opdrachtgever niet akkoord gaat met de nieuwe tarieven, dan is hij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe tarieven gelden. De ontbinding dient schriftelijk te gebeuren en binnen 2 weken nadat de opdrachtgever in kennis is gesteld van de nieuwe tarieven. Verhoging van de tarieven wegens een verhoging van het btw-tarief, wegens indexatie of wegens een wijziging van de overeenkomst geeft de opdrachtgever niet het recht om de overeenkomst te ontbinden. 

5.3 Ann Alice De Schoenmaeker is gerechtigd een vast overeengekomen prijs te verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen of verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Ann Alice De Schoenmaeker, redelijkerwijs niet van haar mag worden verwacht de overeengekomen opdracht uit te voeren tegen de oorspronkelijk overeengekomen prijs. Zij zal de opdrachtgever hier steeds schriftelijk van op de hoogte stellen.

5.4 Facturatie van opdrachten geschiedt ofwel maandelijks achteraf indien per uur wordt gefactureerd, ofwel rond de 25ste van de maand voor de maand die volgt in geval van een maandabonnement, ofwel per afgewerkte podcast episode. 

5.5 De vergoeding omvat alle binnenlandse vervoerskosten en andere billijke onkosten die de dienstverlener dient te maken in het kader van de opdracht. Bijkomende exceptionele kosten zullen apart worden gefactureerd tegen kostprijs. Als exceptionele kosten wordt onder meer beschouwd, maar zijn niet beperkt tot, reizen naar het buitenland en opleidingskosten voor materie of abonnementen voor tools die specifiek zijn voor de opdrachtgever. 

5.6 Voor sommige opdrachten wordt een voorschot gevraagd. Dit wordt steeds voor aanvang van de opdracht onderling overeengekomen.

5.7 Als beide partijen akkoord gaan met een uitvoering in fasen, kan er overeengekomen worden om per fase te factureren. 

5.8 Elke factuur van Ann Alice De Schoenmaeker moet door de opdrachtgever uiterlijk 15 dagen na factuurdatum worden voldaan op rekeningnummer IBAN BE58 7360 6888 1279 BIC KREDBEBB.  

5.9 Betwistingen of klachten, conform artikel 7 van onderhavige algemene voorwaarden, van het gefactureerde bedrag of ivm de uitvoering van de opdracht, schorten de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op. 

5.10 Na het verstrijken van de betalingstermijn van 15 dagen wordt een aanmaning verstuurd met daaraan gekoppeld een administratieve kost van 15 euro excl. BTW. Bij niet-betaling binnen de 5 dagen na het versturen van de eerste aanmaning wordt het factuurbedrag verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10%, met een minimum van 100 euro. 

5.11 Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten die Ann Alice De Schoenmaeker dient te maken ten gevolge van het niet nakomen van de betalingsverplichting door de opdrachtgever, komen ten laste van de opdrachtgever. 

5.12 Ann Alice De Schoenmaeker kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken, producten, gegevens, documenten, databestanden bij zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, of de opdracht opschorten totdat de opdrachtgever alle verschuldigde bedragen betaald heeft. 


Artikel 6. Annulering en opzegging


6.1 Annuleren van een opdracht met vast overeengekomen prijs (overeenkomst van bepaalde duur) is kosteloos tot 2 weken voor de aanvang van de opdracht. Bij annulering minder dan 2 weken voor de aanvang van de opdracht is er een annuleringskost van 50% van de prijs voor de opdracht zoals vermeld in de overeenkomst. Bij annulering minder dan 1 week voor aanvang van de opdracht is er een annuleringskost van 100% van de prijs voor de opdracht zoals vermeld in de overeenkomst. 

6.2 Annuleren van een opdracht met facturatie per uur is kosteloos tot 1 week voor de aanvang van de opdracht. Bij annulering minder dan 1 week voor de aanvang van de opdracht wordt er een vergoeding van 125 euro excl. BTW aangerekend ter compensatie van de tijd die door de dienstverlener al gepresteerd werd om de opdracht voor te bereiden of op te starten. 

6.3 Een annulering is slechts geldig als ze schriftelijk gebeurt en na de ontvangstbevestiging van Ann Alice De Schoenmaeker. 

6.4 Een overeenkomst van bepaalde duur eindigt automatisch op de einddatum. 

6.5 Een overeenkomst van onbepaalde duur is maandelijks schriftelijk opzegbaar met inachtneming van een opzegtermijn van 4 weken die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt na de maand waarin werd opgezegd.

6.6 Een kortere opzegtermijn kan in onderling akkoord worden overeengekomen. 

6.7 Alle reeds tot het moment van de beëindiging van de overeenkomst uitgevoerde werkzaamheden en overige gemaakte kosten worden aan de opdrachtgever in rekening gebracht. 

6.8 Tijdens de duur van opzegtermijn blijven de rechten en de verplichtingen van beide partijen ongewijzigd. 

6.9 De overeenkomst kan te allen tijde en zonder rechterlijke tussenkomst door elk van beide partijen mits aangetekend schrijven opgezegd worden zonder inachtname van een opzegtermijn en zonder vergoeding, onverminderd het recht van de verbrekende partij om een schadevergoeding te eisen, in geval van bewezen bedrog, grove of opzettelijke fout, of ernstige nalatigheid gepleegd door een van de partijen, of in geval van faillissement van een van de partijen. Tenzij anders vermeld, zal het aangetekend schrijven uitwerking hebben op de dag van verzending. 


Artikel 7. Klachten


7.1 Elke factuur wordt als door de klant aanvaardt beschouwd, als die niet binnen de 8 dagen na verzending schriftelijk protest aantekent. 

7.2 Klachten zijn alleen mogelijk voor zover de opdrachtgever het geleverde niet in gebruik heeft genomen, bewerkt of verwerkt.

7.3 Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever zo spoedig mogelijk na de oplevering en binnen een termijn 6 maanden aan Ann Alice De Schoenmaeker schriftelijk kenbaar te worden gemaakt. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Ann Alice De Schoenmaeker in staat is adequaat te reageren. 


Artikel 8. Overmacht


8.1 Er onder meer sprake van overmacht aan de zijde van Ann Alice De Schoenmaeker indien zij verhinderd wordt haar verplichtingen uit de overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van: storingen in de verbinding van en met het internet, virusinfectie van een computersysteem, computervredebreuk door derden, fouten in de software of (online) diensten van derden, stroomstoring, extreme weersomstandigheden, natuurrampen, stakingen, diefstal, brand, ziekte, verkeersstoring, overheidsmaatregelen.

8.2 Onder overmacht wordt mede verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van leveranciers van Ann Alice De Schoenmaeker waardoor zij haar verplichtingen niet of niet tijdig kan nakomen. 

8.3 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht duurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 2 maanden is elke partij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij. 


Artikel 9. Wijziging van de overeenkomst of opdracht


9.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten opdracht te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst aanpassen. 

9.2 De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed wanneer partijen tussentijds overeenkomen om de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht, en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden, uit te breiden of te wijzigen. Ann Alice De Schoenmaeker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Ann Alice De Schoenmaeker de opdrachtgever hiervan tevoren inlichten. 

9.3 Alle wijzigingen in de overeenkomst of opdracht zullen door beide partijen steeds schriftelijk bevestigd worden.


Artikel 10. Verplichtingen van de opdrachtgever


10.1 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en zaken waarvan Ann Alice De Schoenmaeker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst tijdig aan haar worden verstrekt. 

10.2 Wanneer de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens en zaken niet tijdig aan Ann Alice De Schoenmaeker zijn verstrekt, heeft zij het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen. 

10.3 De opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door hem verstrekte gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. 

10.4 Indien de opdrachtgever aan Ann Alice De Schoenmaeker informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert hij dat deze vrij zijn van virussen en defecten. 

10.5 De opdrachtgever dient zorg te dragen voor afdoende beveiliging van zijn data, onder meer door middel van het maken van back-ups en/of het bijhouden van kopieën van door hem verstrekte materialen en gegevens tot de opdracht is vervuld. 

10.6 De opdrachtgever dient alle bevoegdheden te geven die noodzakelijk zijn om de overeenkomst te kunnen uitvoeren. 

10.7 De opdrachtgever dient zelf na te gaan of de materialen die hij voor de uitvoering van de overeenkomst aan Ann Alice De Schoenmaeker ter beschikking stelt, geen inbreuk maken op de merkrechten, auteursrechten, portretrechten, e.d. van derden.  

10.8 De opdrachtgever vrijwaart Ann Alice De Schoenmaker voor eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de opdrachtgever toerekenbaar is. 

10.9 De opdrachtgever dient Ann Alice De Schoenmaeker te informeren omtrent feiten en (veranderde) omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn. 

10.10 De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die hij, al dan niet naar aanleiding van een advies van Ann Alice De Schoenmaeker maakt.

Artikel 11. Specifieke voorwaarden mbt workshops en 1-op-1 coaching of brainstorm sessies

11.1 De factuur voor deelname aan een workshop of brainstorm sessie dient betaald te zijn voor de datum van de workshop of brainstorm sessie. Deelname kan geweigerd worden wanneer de factuur niet betaald werd. Artikel 5.9 en 5.11 zijn van toepassing ivm betalingstermijnen en kosten.

11.2 De workshop of brainstorm sessie later aanvatten of vroegtijdig verlaten geeft geen recht op een (gedeeltelijke) terugbetaling van het inschrijvingsgeld.

11.3 Als je niet kan deelnemen aan een workshop, coaching of brainstorm sessie wegens ziekte, dien je dit zo snel mogelijk en bij voorkeur ten laatste 24 uur voor de start te laten weten. Je deelname kan één keer zonder extra kost uitgesteld worden naar een volgende workshop datum of ingeval van een coaching of brainstorm sessie opnieuw ingepland worden op een latere datum.

11.4 Als de workshop door de organisator geannuleerd wordt omwille van onvoldoende inschrijvingen of ziekte van Ann Alice De Schoenmaeker, wordt het inschrijvingsgeld terugbetaald of wordt de inschrijving in overleg met de deelnemer verschoven naar een volgende workshop datum.

11.5 De deelnemer kan zijn/haar inschrijving of boeking kosteloos annuleren zonder opgave van een reden tot 1 week (7 dagen) voor de workshop, coaching of brainstorm sessie. Daarna is het volledige bedrag verschuldigd.

Artikel 12. Specifieke voorwaarden mbt membership Podcast Wonderland Club

12.1 De betaling voor lidmaatschap van de Podcast Wonderland Club gebeurt per automatische incasso via Peggy Pay en Mollie. Dit kan per maand, per kwartaal, of per jaar.

12.2 De frequentie van betaling kan op eenvoudig verzoek naar ann@annalice.be aangepast worden, naar maandelijks, per kwartaal, of jaarlijks. De wijziging zal ingaan vanaf de volgende incassodatum, aan het bijhorende tarief.

12.3 Het lidmaatschap kan opgezegd worden per e-mail naar ann@annalice.be. De stopzetting zal binnen de 15 dagen administratief verwerkt worden en ingaan vanaf de volgende incassodatum.

12.4 Bij verhoging van de tarieven voor lidmaatschap behouden de bestaande leden het tarief waaraan ze ingestapt zijn. De nieuwe tarieven gelden voor nieuwe leden. Wanneer een lidmaatschap opgezegd werd en daarna terug geactiveerd wordt, geldt dit ook als een nieuw lidmaatschap en zijn de nieuwe tarieven van toepassing.

Artikel 13. Bevoegdheid


13.1 Alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht. 

13.2 Elke betwisting, van welke aard ook, behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de Rechtbanken en Hoven die bevoegd zijn voor het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen. 



Van kracht sinds 2 september 2020.
Wijziging vestigingsadres dd 1 november 2021.
Artikel 11 mbt workshops en brainstorm sessies toegevoegd dd 2 augustus 2022 en gewijzigd dd 30 januari 2023.
Artikel 12 mbt membership Podcast Wonderland Club toegevoegd dd 21 januari 2024.