SEO-proof én authentiek bloggen of podcasten, kan dat wel?
SEO of Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie, is en blijft een hot topic.
Misschien ga ik een beetje tegen de stroom in, maar ik ben geen SEO-schrijver. Voor mij is authenticiteit prioriteit nummer één. Dat betekent dat ik schrijf wat ik wil, en niet wat Google wil. Dat gezegd zijnde, ik schrijf deze blog niet voor mezelf, maar voor mijn lezers en mijn droomklanten. Dus ik wil wel door hen gevonden worden in de zoekmachines.
Hoe kan je authentiek jezelf zijn in je blog en tegelijk ook Google plezieren? En hoe zit dat met je podcast, hoe maak je die SEO-proof?
Ik geef je enkele basis SEO-tips in deze blog.
De basis van SEO steunt op 3 pijlers: autoriteit, content en techniek.
Hoe meer Google jouw expertise (h)erkent, hoe meer autoriteit je opbouwt en hoe hoger je scoort in de zoekresultaten. Dit is waar bloggers en podcasters dus al een streepje voor hebben, want blogs en podcasts zitten boordevol kennis en geven je dus autoriteit. De beste plaats voor je blog en je podcast is dan ook op je website.
Heb je (nog) geen blog of podcast? Zorg er dan voor dat je op andere manieren je expertise deelt en autoriteit opbouwt. Dat kan bijvoorbeeld door een uitgebreide FAQ pagina toe te voegen waarin je veelgestelde vragen over je product of dienst beantwoordt.
Wat je ook doet, zorg dat je content relevant en up-to-date is en op maat voor jouw doelgroep.
Zowel in je blog als je podcast is het belangrijk dat je topics behandelt die interessant zijn voor jouw publiek.
Denk in functie van je doel en je doelgroep na over de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden. Hoe specifieker hoe beter. 'SEO' kan bijvoorbeeld een zoekwoord zijn, maar 'podcast SEO' is direct al veel gerichter.
Doe research naar wat jouw (potentiële) klanten willen weten over dat onderwerp. Je kan het hen zelf vragen of daarvoor een tool gebruiken. Mijn favoriete tool is Answer The Public. Je geeft een zoekterm in en de tool geeft je een overzichtelijk en compleet overzicht van alle vragen die daarover aan Google gesteld worden. Dit zijn vragen die jij vanuit jouw expertise kan beantwoorden in jouw blog of podcast.
Je blog of podcast is geen kalkoen
Van zodra je weet welke zoekwoorden vaak gebruikt worden, kan je deze gaan integreren in je teksten.
En hier wringt dus voor mij het schoentje. Want natuurlijk focus je op topics die je lezers en je luisteraars boeien. En natuurlijk wil je gevonden worden in Google. Maar zeg ook gewoon wat je wil zeggen, schrijf wat je wil schrijven.
Gebruik je eigen woorden en prop je content niet vol met zoekwoorden. Daar is zelfs een term voor: keyword stuffing. Niet doen! Zet de meest relevante zoekwoorden op strategische plaatsen. De drie belangrijkste zijn de titel, de inleiding en de url.
Voor de titel is het belangrijk dat die je lezer of luisteraar direct pakt.
Je kan in je inleiding of episode beschrijving in meer detail vertellen waarover je het gaat hebben, maar je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken, en dat is met de titel. Maak die concreet, duidelijk en niet te lang.
Als je een gast hebt in je podcast, vermeld dan zeker zijn of haar naam in de titel. Zo komen mensen die jouw gast googelen ook bij jou terecht. Cijfers in de titel werken altijd goed. En met een vraag doe je ook niks mis: Waarom ... ? Hoe ... ?
Er is niet één succesformule, dus wissel af.
In de inleiding van je blog schrijf je in een paar zinnen waarover de rest van het artikel gaat. Ook hier is het handig om het belangrijkste zoekwoord nog even te herhalen. We zijn nog niet zover dat Google ook gesproken woord scant. Daarom is het belangrijk om ook bij je podcast goed geschreven tekst te hebben in de vorm van show notes.
Iets wat vaak vergeten wordt is de url. Als je een nieuwe blog of podcast op je website toevoegt, dan wordt daar automatisch een url aan gegeven. Meestal ziet die er niet zo sexy uit. Doe dus even de moeite om naar de settings te gaan en de url aan te passen. De url kan hetzelfde zijn als je titel of een verkorte versie ervan. Ook hier geldt het KISS-principe: keep it short and simple.
Steek de stuffing in de techniek
Als laatste pijler is er de technische kant van je website, je blog- of podcast pagina. Dat schrikt velen af maar dat is helemaal niets om bang van te zijn.
Je kan hier natuurlijk heel ver in gaan, en in dat geval raad ik je aan om een SEO-expert in te schakelen, maar je kan zelf met een aantal kleine tweaks ook al veel doen.
Ik had het al over de url's, twee andere dingen die je makkelijk zelf kan aanpassen zijn de meta-omschrijving en de alt-tekst bij afbeeldingen.
De meta-omschrijving is de korte tekst die in de zoekresultaten onder de titel van je pagina komt. Als je dit veld op je website leeg laat, vult Google hier automatisch iets in. En dat is niet altijd wat jij liefst zou willen. Je kan eenvoudig zelf beslissen wat daar komt te staan door de meta-omschrijving voor elke pagina in te vullen.
Hetzelfde geldt voor afbeeldingen. Als je bijvoorbeeld een screenshot neemt, dan krijgt die automatisch een bestandsnaam, meestal iets met veel cijfers en letters die niets betekenen. Ook dit kan je zelf aanpassen door het bestand te hernoemen. Een ideale plek om een zoekwoord in te verstoppen.
Zorg dat je afbeeldingen niet te groot zijn, want ook de laadsnelheid van je website speelt een rol in je SEO-score.
En als laatste: zorg dat je pagina's er zowel op desktop als op tablet of smartphone goed uit zien en makkelijk te navigeren zijn. En dat alle links werken. Ook dat vindt Google leuk. En je bezoeker zal het ook appreciëren.
Wil je snel zelf checken hoe SEO-vriendelijk jouw website is? Surf dan eens naar sitechecker.pro en geef daar je url in. Je krijgt een algemene score en een aantal punten waarop je nog kan verbeteren. Tegen betaling kan je ook een super gedetailleerd rapport krijgen maar met de gratis versie kom je ook al een heel eind.
Veel succes en tot op pagina 1 van de zoekresultaten!