Is je podcast een hobby of een strategie?

Podcasten is leuk!

Ten minste, dat heb ik van horen zeggen. Want zelf heb ik (nog) geen podcast. Ik luister supergraag naar podcasts van andere ondernemers die me inspireren. En voor mijn klanten schrijf ik dagelijks straffe teksten bij hun podcast. Zij babbelen graag, ik schrijf graag. Match made in Wonderland 😃

Vaak hoor ik ondernemers alles (of toch veel) geven in hun podcast. Letterlijk en figuurlijk. En dan doet het me echt pijn in mijn hart als daar na de opname niets meer mee gebeurt. De aflevering is opgeladen bij de podcast host, en dan… Niks. Noppes. Nada.

Dan vraag ik me af: is je podcast een hobby of een marketingstrategie?

Is het fout om je podcast als een hobby te zien? Nee. Natuurlijk is het belangrijk dat je het leuk vindt en met volle goesting doet. Je luisteraars zullen snel afhaken als dat niet zo is.

Maar we zijn wel ondernemers, wat we doen moet liefst toch iets opbrengen, niet?

Ik zie een podcast als jouw persoonlijke schatkist vol met content. Als je het een beetje slim aanpakt, kan je podcast de basis van je hele marketingstrategie zijn.

Maar hoe doe je dat dan? Hoe pak je jouw podcast strategisch aan?

Bezint eer ge begint

Het begint al bij het begin. Je wil een podcast gaan maken en het eerste waar je aan denkt is de shopping list. Welke microfoon moet ik kopen? Welke tools heb ik nodig? Hoe werkt dat allemaal? Gaat het technisch niet te moeilijk zijn?
Het is goed dat je jezelf die vragen stelt, en heel normaal, maar in mijn ogen zijn er nog een aantal vragen die belangrijker zijn als je de podcast strategisch wil inzetten in je business.

Waarom ga je podcasten?
Voor wie?
Wat is je doel?

Net zoals voor je bedrijf zijn een duidelijke visie en missie ook belangrijk voor je podcast. Als je die niet hebt, zit je gewoon maar wat te babbelen tegen een veel te dure microfoon.

Focus dus niet alleen op het hoe, maar zeker ook op het waarom. En vergeet niet voor wie je de podcast maakt.

Voeg de daad bij het woord

Als je doel en je doelgroep duidelijk is, kan je de inhoud van je podcast daarop afstemmen. En zelfs meer dan alleen de inhoud, ook de duur van je afleveringen. Als je bijvoorbeeld een podcast maakt voor drukke ondernemende mama’s, dan maak je best korte afleveringen met bite size content, want die hebben geen uren tijd om naar een podcast te luisteren.

Stel jezelf bij elke aflevering die je gaat maken deze vragen:

Wat leeft er bij mijn luisteraars?
Wat willen ze weten?
Wat kan ik hen daarover vertellen?

En: hoeveel tijd hebben ze om te luisteren?

En als je dat (nog) niet weet, vraag het ze dan even. Een klein marktonderzoek in je netwerk doet wonderen. Of gebruik een tool als Answerthepublic om te ontdekken welke vragen mensen stellen op Google wanneer ze informatie zoeken over jouw topics.

Nog een belangrijke vraag is: wat wil jij dat je luisteraars doen nadat ze naar jouw podcast geluisterd hebben?

De CTA, oftewel Call-to-Action. Dat is niet iets om bang voor te zijn. Jij geeft waardevolle content in je podcast. Daar mag je gerust iets voor in ruil vragen.
We komen hier terug bij het doel van je podcast. Dat kan zijn om mensen te inspireren, motiveren, informeren, … Of je gasten een podium geven.
Dat zijn allemaal mooie en nobele doelen.
Maar er mag wel een win-win zijn. Jij mag ook het podium pakken. En je mag op de m/v/x af vragen om je te volgen op Instagram, of een review te schrijven, of aan te melden voor je nieuwsbrief, of je freebee te downloaden, of in te schrijven voor je gratis webinar, of …

Is het je opgevallen dat ik ‘of’ schreef en niet ‘en’? Je wil je luisteraar geen keuzestress geven 😱 Vraag om één duidelijke en eenvoudige actie te ondernemen die relevant is voor jou.

Als je dit slim aanpakt, verdien je de tijd die je spendeert aan het maken van je podcast op termijn zeker terug.

Schreeuw het van de daken

Oké, je weet hoe en waarom, je kent je ideale luisteraar, je hebt een paar leuke topics bedacht en je hebt je podcast opgenomen met een goede call-to-action op het einde. En wat dan?

Heel vaak niks... En dat is zo jammer. Want in die ene podcast aflevering zit er nog zo veel meer!

Laat je volgers weten dat er een nieuwe aflevering is om naar te luisteren.
Deel het op social media, stuur hen een nieuwsbrief, huur een billboard langs de E19, … whatever works for you 😉

Wil dat zeggen dat je nog meer nieuwe content moet gaan maken? Nee, want die zit al in je podcast en kan je heel makkelijk hergebruiken.

De intro die je sowieso al schreef kan je copy pasten in een social media post met de link naar Spotify of Apple Podcast (iTunes) erbij.
Haal een leuke quote uit je aflevering, noteer die in een mooie Canva template, schrijf daar een korte tekstje bij die wat extra duiding geeft bij de quote, en ook weer het linkje erbij.
En hupsakee, je hebt al twee posts die je op al je social media kanalen kan delen.

Als je een mailing lijst hebt, is het een kleine moeite om een kort e-mailtje uit te sturen. Zeg daarin kort waarover de aflevering gaat en waar men kan luisteren. Meer met dat niet zijn.

En als je nog een stapje verder wil gaan, maak dan ook een blog van je podcast.
In die blog kan je twee richtingen uit. Je kan kort uitschrijven wat je in de podcast vertelt. Of je kan het onderwerp van je podcast nog verder gaan uitdiepen.
Je bereikt er in ieder geval nog meer mensen mee. Want niet iedereen luistert graag, er zijn er ook die liever lezen.

Wil je meer weten over hoe je van je podcast ook een blog maakt? Lees dan deze blog die ik daarover maakte.

Ik hoop dat deze drie zegswijzen je de weg wijzen (😉) om strategisch aan de slag te gaan met jouw podcast.
En als je even de weg kwijt bent, neem gerust contact op om eens te babbelen over jouw podcast en de strategie die er best bij past.

Vorige
Vorige

De 10 beste podcasts over podcasten

Volgende
Volgende

SEO-proof én authentiek bloggen of podcasten, kan dat wel?