Makkelijk bloggen met Squarespace
Een vaak gestelde vraag is "Wat is de beste plaats voor je blog?"
Het antwoord is simpel: op je website. Zeker voor een zakelijke blog waarmee jij jezelf en je bedrijf in de kijker wil zetten. Je wil daarmee zoveel mogelijk bezoekers naar je website krijgen, en de beste manier om dat te doen is je blog op je website zetten. Dat is geen rocket science. Maar hoe zet je dan je blog op je website? Welke technische skills heb je nodig om je blog online te zetten? En hoe scoor je goede SEO-punten? Je leest het in deze blog.
Er zijn heel veel redenen om te bloggen. Ik deelde eerder al mijn top 3 in deze blog.
En natuurlijk wil je liefst zoveel mogelijk lezers bereiken, want dat zijn jouw potentiële klanten. Dat doe je door kwalitatieve content te delen, in een goed geschreven en vlot leesbare tekst. Maar alles begint bij een goede website. Want als je blog ergens verstopt staat op je website, of er zijn links die niet werken, dan haakt je lezer af voor hij of zij zelfs maar begint te lezen.
Heel veel ondernemers kiezen voor WordPress als webbuilder. Ik hou van eenvoud en heb gekozen voor Squarespace.
Beiden zijn perfect om te bloggen. In WordPress heb je iets meer mogelijkheden, maar de leercurve is steiler wat het voor beginners iets minder makkelijk maakt. Squarespace is heel gebruiksvriendelijk en dankzij het drag-and-drop principe maak je heel makkelijk zelf je website mét blog.
Een blog toevoegen op je website doe je makkelijk en met slechts een paar keer klikken.
Je gaat in het startscherm naar Pages en klikt op het plusje. Dan kies je onder Collections voor Blog.
Kies voor je blog altijd een pagina onder Main Navigation. Wanneer je een webpagina toevoegt als Not Linked verschijnt die niet in je menubalk bovenaan. En je wil natuurlijk wel dat men je blog vindt en leest.
Afhankelijk van welke template je gekozen hebt voor je website zal je hier ook de keuze krijgen tussen een 4-tal templates voor je blog.
Ga je werken met verschillende blogschrijvers? Ga dan voor een template waar je de optie hebt om de auteursnaam en eventueel bio toe te voegen.
Ga je bloggen over design of fotografie? Kies dan een template waar je makkelijk veel afbeeldingen in kwijt kan.
Je kan achteraf de template altijd nog veranderen, maar weet dat dit meestal wat redesign werk met zich meebrengt. Beter dus van bij het begin goed kiezen. Maar weet ook dat je elke template zo goed als volledig kan customizen. Dus no stress.
Et voilá! Je hebt een blog!
Van zodra je blogpagina er is, kan je blogartikels beginnen toevoegen. Ga naar de blogpagina en klik op het plusje om een nieuwe pagina in je blog te maken. Als je dezelfde layout als van een vorig blogartikel wil gebruiken, klik dan op de 3 puntjes naast dat artikel en dan op Duplicate.
Net zoals op een andere Squarespace webpagina kan je hier je tekst toevoegen en verschillende andere inhoudsblokken toevoegen voor afbeeldingen, video, ... Als er bij je blog ook een podcast hoort, dan kan je die hier ook toevoegen zodat men meteen ook de juiste aflevering kan beluisteren.
Blog ‘tags’ & ‘categories’ zorgen voor structuur
Je moet just niks, maar het kan wel handig zijn om tags en categoriën te gebruiken in je blog. Zeker als je na verloop van tijd een hele verzameling blogartikels hebt geschreven, dan brengen ze structuur in je blog.
Categorieën zijn high level de thema's waarover je schrijft.
Ik heb bijvoorbeeld op dit moment 3 categorieën:
Blog & Podcast tips
Persoonlijk verhaal
Ondernemerslessen
Je kan zoveel categorieën verzinnen als je wil, en je kan er ook altijd nieuwe maken. Maar om het overzichtelijk te houden is 3 à 5 ideaal.
Je kan ook meer dan één categorie aan een blogartikel linken, maar zelf hou ik het graag simpel. Je lezer kan dan snel selecteren om enkel de blogartikels uit een bepaalde categorie te zien als hij of zij niet geïnteresseerd is in de andere topics. Gewoon bij een van de artikels klikken op de categorie en er wordt automatisch gefilterd.
Tags maken het makkelijk voor jezelf om snel blogs terug te vinden en om bepaalde artikels in de kijker te zetten op je homepage. Een tag kan bijvoorbeeld zijn het jaar of de maand waarin het blogartikel gepubliceerd is.
Als je op je homepage een summary block plaatst en je gebruikt geen tags, dan verschijnen daar automatisch de meest recente blogartikels. Wil je specifieke blogartikels in de kijker zetten, dan kan dat met tags. Ik heb bijvoorbeeld de categorie ‘Blog & Podcast tips’ en om het meer specifiek te maken de tag ‘blogtips’. Ik zou dan in mijn summary block kunnen kiezen om enkel de artikels met blogtips daar te laten verschijnen ipv gewoon de meest recente.
Je vindt de tags en categorieën in de Blog Post Settings. Klik hiervoor op de 3 puntjes bij je blogartikel en dan op Settings.
Onder Content kan je per blogartikel de tags en categorieën toevoegen. Je kan er ook de status van je blogartikel aanpassen (published, draft, scheduled, of needs review) en kiezen om de mogelijkheid voor lezers om comments achter te laten aan of uit te zetten.
En nu we het toch over de blog post settings hebben, onder Options kan je dingen zoals een thumbnail image bij je blog toevoegen, de url van je blogartikel aanpassen, de naam van de auteur toevoegen, en een excerpt (korte inhoud) toevoegen.
De juiste settings voor een goede SEO-score
Om goede punten te scoren bij Google is het niet alleen belangrijk om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Aandacht besteden aan de settings van je blog is ook essentieel. En dat is eenvoudiger dan je missschien wel denkt. Je hoeft er zeker en vast geen SEO-expert voor te zijn. Gewoon gezond boerenverstand is voldoende. En er aan denken!
Je vindt de SEO-settings terug op twee niveaus.
Voor de algemene blog settings klik je op het tandwieltje naast het plusje. Voor de settings van een blogartikel klik je op de 3 puntjes naast het artikel en dan op Settings.
In de Blog Settings bepaal je de overkoepelende instellingen voor heel je blog. Om makkelijk gevonden te worden op Google is het belangrijk om hier je SEO Title en Description in te vullen. Als je dat niet doet, doet Google het voor jou en dat geeft soms rare of grappige resultaten.
In de Blog Post Settings doe je hetzelfde maar dan voor een specifiek blogartikel. Hier wordt de titel van je blog automatisch ingevuld dus daar hoef je niet van wakker te liggen. Bij de description is het een goede gewoonte om de excerpt van de blog te kopiëren.
Zorg er verder ook voor dat de afbeeldingen die je gebruikt niet te zwaar zijn, want de snelheid van je website telt ook mee in je SEO-score. En niet alleen daarom. Ook je lezer heeft meestal weinig geduld en wil dat de pagina snel inlaadt.
Wat ook helpt voor je SEO-score is hier en daar een veel gebruikt zoekwoord in de tekst droppen. Overdrijf daar echter niet mee, want je wil dat je tekst nog wel vlot leest ook. Gebruik de zoekwoorden vooral in de titel, de url en de description. Dan kom je al heel ver.
Je ziet het, je moet geen technisch wonder zijn om te bloggen op Squarespace. Laat de techniek dus geen showstopper zijn en begin gewoon met bloggen.
Heb je nog een vraag over bloggen op Squarespace? Dan mag je me altijd een berichtje sturen.
Je vindt ook een schat aan informatie over bloggen op Squarespace op de support pagina van Squarespace.