Is bloggen nog hip in 2021?

Waarom zou je nog bloggen in 2021? Is bloggen nog in? Of is het passé?
Wat mij betreft is het nog helemaal in.
Ik vertel je in deze blog waarom en geef je de 3 ultieme redenen om het te blijven doen of er NU mee te starten als je nog niet aan het bloggen bent.

Bloggen is ontstaan in de jaren '90. Toen het internet meer en meer populair werd, begonnen mensen online dagboeken bij te houden. Een zekere Jorn Barger bedacht het woord 'weblog' in 1997. Daaruit vloeide het werkwoord 'to blog' voort en het zelfstandig naamwoord 'blogger'.

Blogs waren in die tijd vooral persoonlijk, geschreven door gewone mensen, over hun dagdagelijkse leven, de kinderen, reizen, recepten, hobbies, ... Dat dit soort blogs in deze tijd van sociale media minder populair is, dat spreek ik niet tegen. Dergelijk infotainment consumeren we nu door te scrollen en swipen op Instagram en Facebook.

Bloggen voor je business daarentegen is nog lang niet dood. Een blog voor je business is anno 2021 nog altijd relevant en belangrijk. Ik durf het zelfs een fundamenteel onderdeel van je online marketing strategie noemen.

Als jij schrijft wat je ideale klanten willen lezen, dan is en blijft bloggen superrelevant. En het maakt niet uit hoe kort of lang je blog is. (Al zegt een ongeschreven regel wel dat langer beter is 😉) In deze tijd van voorbijrazende newsfeeds en stories is het fijn om eens wat dieper in een topic te kunnen duiken. In een blog kan je verder op iets ingaan, je expertise tonen, uitleggen hoe iets werkt en wat erachter zit. Een blog is ook 'evergreen'. Wat je vandaag op social media post is morgen, of in het beste geval volgende week, vergeten. Terwijl een goed geschreven, relevante blog nog jarenlang kan blijven opduiken in de zoekresultaten van Google.

Reden 1 - Wanneer je regelmatig blogt over wat je doet, over je bedrijf, je producten of diensten, bouw je autoriteit op. Het is ook een opportuniteit om jouw persoonlijke kijk op iets te geven. Zo bouw je vertrouwen op bij je doelgroep. En bij Google.

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar als ik informatie over iets zoek, is het eerste wat ik doe naar Google surfen. Veel kans dat jouw ideale klanten dat ook doen. En als je een blog hebt, is de waarschijnlijkheid dat je gevonden wordt op Google veel groter. Elke blog die je schrijft en online zet, is een gelegenheid om door een potentiële klant gevonden te worden. Zeker als je in je blog de vragen beantwoordt die vaak aan Google gesteld worden. Tools zoals Ubersuggest en Answerthepublic, en de zoekresultatenpagina van Google zelf, kunnen je helpen om deze zoekwoorden of -vragen te achterhalen.

Google beloont actief bloggen ook, want in de berekening van de SEO-score van je website - en dus de positie die je krijgt in de volgorde van de zoekresultaten die Google toont - houdt het algoritme rekening met o.a. deze 3 dingen:

  • de autoriteit die je opbouwt door je expertise te delen

  • de tijd die bezoekers op je website spenderen (lang leve de lange blogs!)

  • het feit dat er regelmatig nieuwe content op je website verschijnt

En trust me, je wil op de eerste pagina staan. Want zoals een bevriend copywriter altijd zegt: "The best place to hide a dead body is on page 2 of the Google search results."

Reden 2 - Bloggen draagt bij tot een smooth lopende business. Als je het op de juiste manier aanpakt…

Het gaat niet alleen over gevonden worden, maar ook over verbinding maken met je lezer. Een blog moet informeren, inspireren, en motiveren om een actie te nemen. Dat doe je niet alleen door een goede en interessante blog te schrijven, maar ook door te eindigen met een duidelijke call-to-action. Zeg hierin letterlijk wat je wil dat de lezer gaat doen: je freebee downloaden, een kennismakingsbabbel boeken, je aanbod bekijken, aanmelden voor je nieuwsbrief, een van je andere blogs lezen, ... Maak het specifiek, duidelijk en makkelijk.

Een blog is niet alleen een goede ingang naar de rest van je website, maar biedt ook een schatkist aan content voor je andere kanalen. Uit één blogpost haal je meerdere social media posts, je kan er een nieuwsbrief over schrijven, je kan je blog als basis gebruiken voor een podcast aflevering of een YouTube video, ... de mogelijkheden zijn eindeloos. En als je tekst, audio en video goed combineert, bereik je een nog veel groter publiek. Allemaal potentiële klanten.


Reden 3 - Je wordt er zelf slimmer van.

Huh? Slimmer worden van een blog te schrijven? Jawel! Door research te doen voor je blog, verzamel je voor jezelf ook nieuwe kennis en inzichten over je vakgebied. Die nieuwe kennis en inzichten moet je klaar en duidelijk overbrengen naar je lezers, in een goede structuur. Door daarover na te denken ga je ook zelf nieuwe verbanden ontdekken en de essentie van de ruis onderscheiden. En dat leidt dan misschien wel tot nieuwe ideeën voor je business, of voor een volgende blog.

Vorige
Vorige

Makkelijk bloggen met Squarespace

Volgende
Volgende

Als succes kan spreken, dan zegt het…