Hoe je van je podcast een blog maakt

Eigenlijk zijn er niet zo heel veel verschillen tussen een podcast en een blog. Enkel het medium is anders, het ene werkt met audio, het andere met tekst. Wil dat zeggen dat je door een transcriptie te maken van je podcast meteen een blog hebt? Zo eenvoudig is het helaas niet. Maar het is ook geen rocket science.

In deze blog leg ik je uit hoe je van je podcast een blog maakt.

van podcast naar blog.png

Deze definitie vond ik het op het internet: "Een blog is een informatief of inspirerend artikel dat online staat, regelmatig verschijnt, een persoonlijke touch heeft, met een informele tone-of-voice, en waarop lezers kunnen reageren."

Vervang artikel door audio-opname en lezers door luisteraars en je hebt de definitie van een podcast.

In je podcast vertel je iets aan de luisteraar waar hij wat aan heeft. Je deelt waardevolle informatie of interessante inzichten. In een blog doe je net hetzelfde maar dan op papier.

Hoe meer waarde je biedt in jouw blog of podcast, hoe makkelijker je lezers of luisteraars zal krijgen. Als je beiden combineert en van je podcast ook een blog maakt, dan bereik je luisteraars én lezers, en heb je een nog groter publiek.

Wil je nog meer redenen om van je podcast een blog te maken? In deze blog geef ik je er 10!

Iedereen kan praten, dus iedereen kan bloggen!

Als podcaster ben je een vlotte prater en vind je het misschien moeilijker om je boodschap neer te schrijven. Maar geen paniek!

Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl, ook in een zakelijke blog kan dat perfect. Het hoeft helemaal niet stijf en serieus te zijn. Steek er gerust een persoonlijke touch in. Je hebt als ondernemer je eigen visie en stijl, die mag je zichtbaar maken in een blog. En het is een cliché dat je in elke business training hoort, maar het is wel waar: mensen doen zaken met mensen. Je podcast is letterlijk jouw podcast waarin jouw unieke stem te horen is en waarin je jouw persoonlijkheid toont. Doe hetzelfde in je blog. Je hoeft je zelfs niet te houden aan de grammatica regels die je op school geleerd hebt. Schrijf gewoon zoals je praat. Makkelijk toch? Iedereen kan praten, dus iedereen kan bloggen!

Probeer wel zo veel mogelijk schrijffouten te vermijden. Een tekst vol schrijffouten is zoals naar een belangrijke meeting gaan met een bevlekt hemd. Je maakt er geen goede indruk mee. Dat gezegd zijnde, iedereen schrijft wel eens een fout, ik ook, en dat is helemaal oké. Maar wees je ervan bewust en lees je tekst goed na, of laat het door iemand anders nalezen.

Een goede blog schrijven begint bij het kiezen van een topic. Goed nieuws! Stap 1 kan je al meteen afvinken. Want een topic heb je al bedacht voor je podcast. Soms zit er in één podcast episode zelfs stof voor meer dan één blog. Jackpot! 🎉

Dus: topic ✔️

Dan is het tijd om te gaan schrijven.

Begin met een korte inleiding. Als je een teaser gemaakt hebt voor je podcast is het weer bingo! Gebruik die als basis voor de inleiding van je blog. Net zoals je met je teaser de luisteraar overtuigt om naar je podcast te luisteren, overtuig je met de inleiding je lezer om verder te lezen.

Hou het kort (max. 5 zinnen) en maak het concreet. Vertel de lezer wat hij kan verwachten en geef hem een reden om verder te lezen.

Een lange blog wordt zeker ook gelezen als je de lezer van bij het begin mee hebt. En als we het nu toch over lengte hebben: size doesn't matter 😉

Voor een blog geldt hetzelfde als voor een podcast. Als je waardevolle content biedt en de lezer of luisteraar vast grijpt van bij het begin, dan blijft die tot het einde. Of je nu een podcast maakt van 20 minuten of meer dan een uur, of een blog schrijft van 300 woorden of 2000 woorden. Het maakt niet uit.

Nu, even tussendoor, Google heeft graag langere blogs. Hoe langer bezoekers op je website blijven, hoe beter je zal scoren in de zoekresultaten.

Maar het sleutelwoord is en blijft waarde. Je kan in 20 minuten een massa waarde en inspirerende inzichten delen in je podcast en daar een blog van 2000 woorden uithalen, of zelfs meer dan één blog. Of je kan een uur vol zeveren en er ook een blog van 2000 woorden uithalen... die niemand leest. Ik durf wedden dat er dan ook niet veel luisteraars tot het einde zullen volhouden.

Inhoud is king, structuur is queen

Naast de inhoud is ook structuur is belangrijk om je tekst vlot leesbaar te maken.

Er zijn verschillende manieren om structuur in je tekst te brengen. De meest voor de hand liggende zijn het schrijven in korte alinea's van 5 à 6 niet te lange zinnen, en voldoende witregels en tussentitels voorzien. Kernwoorden of -zinnen zet je in het vet. Je kan ook werken met genummerde lijstjes of bullets. Zeker als je in je titel een nummer gebruikt is het handig om ook nummering te gebruiken in je tekst.

Wat ook altijd leuk is, is een afbeelding toevoegen. Een mooie foto of nog beter een infographic. Terwijl je lezer in de details en cijfers van een infographic duikt, blijft die ook weer langer op je website en dat is goed voor je SEO-score. 😉

Uit je podcast kan je ongetwijfeld ook een aantal rake quotes halen, van jezelf of eventueel je gast. Gebruik die in je blog in pull quotes. Dat is letterlijk vertaald een citaat dat je uit de tekst trekt en in de schijnwerpers zet. Zo dus:

“Een pull quote is een citaat dat je uit de tekst trekt en in de schrijnwerpers zet.”

Als je een grondige voorbereiding hebt gemaakt voor je podcast, en je hebt goede shownotes geschreven, is structuur brengen in je blogtekst heel makkelijk. Je shownotes zijn je kapstok. Dat wil niet zeggen dat je in je blog moet vasthouden aan de structuur van je podcast. Zeker in een gesprek of interview met een gast kan het nogal van de hak op de tak gaan omdat je minder controle hebt over wat je gast vertelt. In een gesprek is dat niet erg, de luisteraar is wel mee. Maar in een blog vermijd je dat best, maak van je tekst dus wel een samenhangend verhaal.

Je blog hoeft geen exacte kopie te zijn van je podcast. Dat mag wel, maar het moet niet. Je kan je blog beperken tot de highlights van je podcast. Dan heb je een soort uitgebreide shownotes. Of je blog kan een extensie zijn van je podcast, waarin je een bepaald topic verder uitdiept. Zo haal je misschien ook meer dan één blog uit een podcast episode.

Je kan een online tool gebruiken om een transcriptie te maken van je podcast. Zelf doe ik dat zelden. Ten eerste zijn die tools niet zo goed vertrouwd met de Nederlandse taal en heb je nog veel correctiewerk. Ten tweede, om nog eens een cliché te gebruiken, schrijven is schrappen. Het heeft dus geen zin om een volledige transcriptie te maken als er uiteindelijk maar de helft van de tekst overblijft. Voor mij werkt goed luisteren en old skool noteren met pen en papier het beste. De enige tip die ik hier kan geven is: doe het op de manier die het beste werkt voor jou. Experimenteer daar wat mee om de ideale werkwijze te vinden.

De finishing touch

Eindigen doe je met een korte samenvatting of een herhaling van je kernboodschap. En, niet vergeten, een call-to-action. Een voor de hand liggende CTA in je blog op basis van je podcast is natuurlijk de lezer aansporen om naar je podcast te luisteren. Je kan ook dezelfde CTA uit je podcast episode herhalen, whatever die is. Alles kan! Zo lang het maar duidelijk is wat je van de lezer verwacht. En beperk het liefst tot één call-to-action.

En dan rest er nog één belangrijk detail: een pakkende titel bedenken. 

Dat kan dezelfde titel zijn als die van je podcast episode, maar dat moet niet. Je kan er gerust een andere draai aan geven. Belangrijk is dat je de lezer goesting doet krijgen om jouw blog te lezen en dat je Google blij maakt door zoekwoorden in je titel te integreren. En wat ook altijd goed werkt is een cijfer in de titel.

De titel is het eerste wat een lezer ziet. En meestal het laatste wat ik bedenk. Ik start met een werktitel en wat ik schrijf, geeft me meestal inspiratie voor de uiteindelijke titel. Als je kiest om de titel van je podcast episode te recycleren, dan kan je dit ook al meteen afvinken.

Titel ✔️


En onthoud: iedereen kan bloggen! Ik heb je net in ongeveer 1400 woorden uitgelegd hoe je van je podcast een blog maakt. Geen rocket science dus. Maar wil je het schrijven van je blog toch liever door iemand anders laten doen? Boek dan een kennismakingsbabbel om te ontdekken of ik de ideale blog ghostwriter ben voor jou!

Vorige
Vorige

10 redenen om van je podcast een blog te maken

Volgende
Volgende

Ode aan mijn Bullet Journal