10 redenen om van je podcast een blog te maken

Ik schreef het al in een vorig blogartikel: eigenlijk zijn er niet zo heel veel verschillen tussen een podcast en een blog. Enkel het medium is anders, het ene werkt met audio, het andere met tekst.

Als je de definitie van een blog bekijkt, vallen de gelijkenissen met een podcast meteen op.

"Een blog is een informatief of inspirerend artikel dat online staat, regelmatig verschijnt, een persoonlijke touch heeft, met een informele tone-of-voice, en waarop lezers kunnen reageren."

Vervang artikel door audio-opname en lezers door luisteraars en je hebt de definitie van een podcast.

Waarom zou je dan van je podcast nog een blog maken? Ik geef je 10 redenen in deze blog.


De top 3 voordelen van een podcast en een blog zijn duidelijk:

  1. Je profileert je als expert

  2. Je verhoogt je online zichtbaarheid

  3. Je connecteert met je doelgroep

Alle 3 dragen ze bij tot een betere SEO-score. Dat staat vast!

Ik voeg er graag nog een 4de bij, die totaal geen effect heeft op SEO, maar wel op jou en je persoonlijke groei:

4. Je wordt er slimmer van

Je leert nieuwe dingen door research te doen naar je topics, je wordt verplicht om up-to-date te blijven in je vakgebied, en je krijgt nieuwe inzichten door interviews met je gasten of reacties van lezers/luisteraars.

van podcast naar blog.png


Tot hier bereik je met een podcast hetzelfde als met een blog. Maar door zowel een podcast als een blog te maken, verdubbel je je kans om je SEO-score te verbeteren. Daarbovenop heeft een blog nog een aantal extra voordelen.

Allemaal redenen om van je podcast ook een blogversie te maken.


5. Je krijgt meer bezoekers op je website

Om je blog te lezen hebben lezers geen andere keuze dan naar je website te surfen. Je kan je podcast ook aanbieden op je website, en dat zou ik zeker doen, maar je luisteraars kunnen ook op Spotify of iTunes of een ander platform luisteren. Die komen misschien nooit op je website. En dat is jammer. Want eens je lezers dankzij je blog de weg naar je website hebben gevonden, kan je ze makkelijk verleiden om door te klikken naar je aanbod of je contactpagina.


6. Je mailing lijst groeit

Net zoals je lezers kan motiveren om naar je aanbod door te klikken, kan je ze door een eenvoudig pop-up formulier op je website overtuigen om in te schrijven op je nieuwsbrief. Dat kan je in een call-to-action op het einde van je podcast ook. Maar vaak wordt er onderweg naar je podcast geluisterd. Een luisteraar kan wel de intentie hebben om eens weer thuis in te schrijven voor je nieuwsbrief, maar denkt er dan misschien niet meer aan.


7. Je kan links toevoegen

In een blog kan je links toevoegen, waar mensen meteen op kunnen klikken. Je kan linken naar je podcast, naar de website van je podcast gast, naar andere blogartikels die je eerder schreef en die gelinkt zijn aan het onderwerp, naar je aanbod, naar je contactpagina, ... de mogelijkheden zijn eindeloos. En hoe langer een bezoeker op je website blijft, hoe liever Google het heeft. Als een lezer direct weer op de back-knop klikt, is dat voor Google een signaal dat de zoekopdracht niet goed was. Je zakt dan in de zoekresultaten.

Zorg er voor dat alle links ook effectief werken. Een link die niet werkt, zorgt voor frustratie en doet je lezer ook wegklikken.


8. Je bereikt een groter publiek

Door de combinatie van een podcast en een blog bereik je zowel luisteraars als lezers. Je geeft je publiek een keuze. Sommige mensen zijn auditief ingesteld en luisteren graag. Anderen lezen liever. En voor degenen die heel visueel ingesteld zijn, kan je ook nog beeld toevoegen. Door afbeeldingen in je blog te zetten, én door een video opname van je podcast te maken. Die video kan je dan weer delen op YouTube en/of embedden op je website. De combinatie van audio, video en tekst zorgt voor een schatkist aan content die je kan je gebruiken in je social media marketing.

Het gaat trouwens niet alleen over een keuze op basis van de voorkeur voor lezen of luisteren. Ook de situatie of omgeving kan een rol spelen. Terwijl je met de auto rijdt, is lezen geen optie, als je rustig op de trein zit wel.


9. Je blog heeft geen houdbaarheidsdatum

Van zodra je podcast is opgenomen, ligt de inhoud vast. Gesproken woorden kan je niet terugnemen. Je kan nog knippen tijdens het editen, maar dat is een intensief werkje. Je blog hoeft geen exacte kopie van je podcast te zijn. Je kan dingen weglaten, of iets wat je vergeten te zeggen bent nog toevoegen. En je kan geschreven tekst ook makkelijk aanpassen. Als je ergens verwijst naar de actualiteit, kan je een blog makkelijk en snel aanpassen naar de nieuwe realiteit. Zo blijft je blog lang houdbaar en heb je de ideale evergreen content die je telkens opnieuw kan gebruiken.


10. Je kan het makkelijk uitbesteden 😉

Als je niet zo graag schrijft, of je denkt dat je het niet goed kan, dan kan het al voldoende zijn om een iets meer uitgebreide versie van je shownotes als blog op je website te publiceren. Maar ik schreef het eerder al, Google vindt het leuk als mensen lang op je website blijven hangen. Ook al is de lengte van je blog eigenlijk niet zo belangrijk (kwaliteit boven kwantiteit!), als een blog goed geschreven en inspirerend is, zodat mensen ook blijven verder lezen, dan is een langere blog alleen maar positief voor je SEO-score.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen kan schrijven. Maar als je het liever niet zelf doet, kan je het altijd door iemand anders laten doen. Dat kan niet met je podcast. Die is gelinkt aan jouw stem, niemand anders kan die voor je opnemen. Tenzij je een goede stemimitator kan inhuren 😄


Wil je tips over hoe je van je podcast een blog maakt? Lees dan ook dit blogartikel.

Schrijf je liever niet zelf? Dan doe ik het met plezier voor jou. Je vindt alle info over deze en andere podcast services hier.

Vorige
Vorige

Slim uitbesteden in 3 stappen

Volgende
Volgende

Hoe je van je podcast een blog maakt