198. Jill De Ranter - Achterklap

 

TLDR (of TLDL)

In deze aflevering van Why Do You Podcast ga ik in gesprek met Jill De Ranter, oprichtster van het marketingbureau Marco. Jill deelt haar openhartige verhaal over het lanceren van haar strategische marketing podcast Achterklap en haar nieuwste persoonlijke experiment Hersenspinsels. We bespreken hoe een podcast kan dienen als de ultieme marketing tool en hoe je hiermee echt het vertrouwen wint van jouw doelgroep. Daarnaast hebben we het over de persoonlijke groei die je doormaakt als maker, het overwinnen van camerastress en waarom consistentie zo belangrijk is voor je cijfers.

Belangrijkste podcast tips uit deze aflevering:

  • Maak vooraf heel scherp wat het specifieke doel is van je podcast zodat je de juiste vorm kiest.

  • Gebruik je podcast als de centrale kern van je marketing zodat je de content makkelijk kunt hergebruiken voor nieuwsbrieven en socials.

  • Bereid je goed voor op de achtergrond van je gast, maar laat vaste vragenlijsten los tijdens de opname voor een authentieke babbel.

  • Onderschat de Belgische markt niet, er ligt nog enorm veel onontgonnen potentieel voor wie vandaag start.

  • Zorg voor een duidelijke planning en consistentie, want zodra je stopt met publiceren tussen seizoenen door, zie je de cijfers meteen stilvallen.

 
Voor mij is een podcast de absolute kern van je marketingstrategie. Als je die content slim aanpakt, rol je dat daarna gewoon verder uit naar je andere kanalen en vermijd je dubbel werk.
— Jill De Ranter
 

Luister naar deze aflevering:

 

Opgenomen op 3/06/2026

Een gesprek met marketeer en community builder Jill De Ranter (BE) over haar podcast "Achterklap 👏". 

Dé podcast voor bedrijfsleiders zonder groot marketingteam! Met deze podcast wil Jill alle misvattingen over marketing de wereld uithelpen en jou de geheimen vertellen die geen enkel agency jou gaat verklappen. 
Wil jij tijd, geld en fouten uitsparen in het uitwerken van jouw merkstrategie? Dan is deze podcast iets voor jou!

We hebben het o.a. over:

  • educatie en inspiratie via een podcast

  • de boost van zelfvertrouwen die een podcast geeft om ook op andere kanalen meer zichtbaar te worden

  • hoe de podcast elk seizoen mee evolueert met je bedrijf en wie je bent als persoon

  • excuses om niet te podcasten

  • consistent bezig blijven met je podcast, ook tussen de seizoenen door

  • investeren in je podcast als basis van je content marketing

  • podcasten voor je luisteraar ipv voor jezelf

  • de juiste balans vinden tussen voorbereiding en spontaniteit

  • de voordelen van podcasten tov sociale media

  • waarom elke podcasters zich zou moeten laten begeleiden door een podcast expert

Luister hier naar de podcast van Jill: 
https://linkin.bio/achterklap-podcast/

Connecteer met Jill:
https://www.linkedin.com/in/jillderanter/
https://www.instagram.com/jillderanter/
https://www.instagram.com/achterklap.podcast/

Music from #Uppbeat (free for Creators!): ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠https://uppbeat.io/t/cutesy-chamber-ensemble/no-mystery⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
License code: K2HYNI6S4OV9PFQV


In deze podcast reeks vraagt podcast strateeg en podcast marketing expert Ann Alice De Schoenmaeker podcasters waarom zij podcasten. Je ontdekt in deze reeks dat iedereen een eigen reden heeft om te podcasten. En along the way krijg je ook heel veel tips en inspiratie om met je eigen podcast aan de slag te gaan.

Heb je een suggestie voor een gast? Of een andere boodschap of vraag voor mij?
Ik vind het leuk om van je te horen, dus neem gerust contact op via het contactformulier.

Maak jij ook een podcast en wil je daarover in gesprek gaan in deze reeks?
Plan een opname in via https://calendly.com/annalice/opname-podcast-why-nl

Deze podcast wordt gemaakt met Alitu, de meest eenvoudige all-in-one tool om je podcast op te nemen, te monteren en te publiceren zonder gedoe. Ook eens proberen? Surf naar https://alitu.com?fp_ref=ann-alice en gebruik bij het aanmaken van je account de code ANNALICE, dan krijg je na een gratis proefperiode van 7 dagen ook nog 50% korting op je eerste maand abonnement. (affiliate link)

 

Transcriptie:

Disclaimer - deze transcriptie is gemaakt met A.I. en kan fouten bevatten.

[00:06] Ann Alice: Why do you podcast? Een podcastreeks waarin podcasters vertellen over waarom ze podcasten. Ik ben Annalies, ik ben podcastmanager en coach en ik ga in gesprek met podcastmakers uit België, Nederland en ver daarbuiten om hen te vragen naar hun why als het over podcasten gaat. Je ontdekt in deze reeks dat iedereen een eigen reden heeft om te podcasten en along the way krijg je ook heel veel tips en inspiratie om met je eigen podcast aan de slag te gaan. Luister je mee?

[00:50] Ann Alice: Dag Jill, welkom in Why Do You podcast.

[00:53] Jill: Dag Ann, dank je wel dat ik hier vandaag mag zijn bij jou in de podcast.

[00:58] Ann Alice: Leuk, hè. Ik had een post van jou gezien op LinkedIn over jouw podcast en ik dacht, oh ja, leuk om als gast uit te nodigen. Dus voilà, hier zit je nu.

[01:08] Jill: Ja, supertof. Dank je wel. Ik vind dat altijd heel spannend. Omdat, ja... Ik zei het al, toen we elkaar even... de introductie bij elkaar deden. Ik ben dat helemaal niet gewoon en de laatste tijd komt dat meer en meer en dat is echt superfijn en dan voel ik me altijd echt enorm vereerd dat mensen naar mijn verhaal willen luisteren. Dus voilà.

[01:29] Ann Alice: Ik vind het zelf ook altijd spannend om te gast te zijn bij anderen in de podcast. Ook al heb ik zelf al zoveel afleveringen gemaakt en zoveel mensen gesproken. Maar het is zo, bij iemand anders te gast zijn, heb je toch weer een nieuw publiek dat je ook bereikt en is het een kans om je podcast ook, je boodschap, verder te verspreiden.

[01:51] Jill: Ja, en wat ik vooral wel, want ik merk dat ik het wel spannend vind, is dat ik zelf niet echt de controle heb en ik weet dat ik een babbelaar ben, dus ik weet ook als jij vragen stelt, dat ik gewoon ga antwoorden hoe ik het voel. En nadenken, oei, had ik dat wel allemaal moeten vertellen. Maar dat is het leuke van podcasting, dat je zowat vergeet dat je wordt opgenomen, denk ik.

[02:11] Ann Alice: Ja, inderdaad. Ik heb dat ook heel hard. Van het moment dat die koptelefoon opgaat bij mij, dan zit ik helemaal in die podcastbubbel. Leuk, hè? Ja, leuk, hè? Maar vertel, hoe heet uw podcast en waarover gaat die?

[02:28] Jill: Mijn podcast heet Achterklap. Achterklap is eigenlijk een podcast voor CEO's en leidinggevenden zonder een groot marketingteam. Dat is eigenlijk de podcast, dus ik heb een marketingagency, dat heet Marco. Ik ben daar zes jaar geleden mee gestart. Dat is uitgegroeid van ik alleen naar een groter team, terug nu heel niche gegaan. Wij doen vooral strategie, dus wij gaan samen met bedrijven gaan kijken van, oké, klopt uw verhaal nog? Wat is uw verhaal? Vooral KMO's die bijvoorbeeld in een soort van transitie zitten, fusie, waarbij je voelt dat er heel veel puzzelstukjes liggen, maar eigenlijk weten we niet meer welke doos we aan het volgen zijn. Ik zal het zo zeggen.

[03:10] Ann Alice: Ja.

[03:11] Jill: Ja. En wij merkten op een gegeven moment dat... Ja, we waren uit onze voegen aan het barsten, dus ook ons klantenbestand was anders aan het worden, waardoor we wel zoiets hadden van, we gaan de dingen wel op een andere manier moeten doen, maar ook willen doen. Omdat ik zelf vind social media... Ik vind het heerlijk, ik vind het goed dat er is. Ik heb er persoonlijk een haat-liefde-relatie mee, maar ik denk dat dat wel bij meerdere mensen zo is. Maar ik was vooral geïnterageerd door het feit dat onze doelpubliek, dus meer CEO's of leidinggevende types, die gaan niet hun strategie onder de loep laten nemen naar aanleiding van de posts op socials. Dat gaat veel meer over vertrouwen, over een gevoel dat je moet volgen, want je legt wel... Wij krijgen inzicht in de cijfers van een bedrijf. Wij voelen wat er achter de schermen leeft. Dat is soms heel gevoelige informatie. Dat is een proces dat wel wat langer duurt. En voor mij was op dat moment, want de moment van opnames was eind 2023 dat we daarmee gestart zijn, was podcasting zoiets van ja, that's the way to go. We moeten eigenlijk niet gaan inzetten voor onze doelgroep op Instagram. We moeten daar aanwezig zijn, maar onze strategie moet voornamelijk komen uit de gesprekken die we met onze podcast gaan doen. En zo is Achterklap geboren. En dat was eigenlijk heel tof.

[04:34] Ann Alice: Hoe ben je op die titel gekomen?

[04:37] Jill: Door... Ja, dat was een heel proces wel, hoor. We zijn echt gaan nadenken, oké, we doen de dingen wel wat anders dan andere agencies, ook onze structuur is... Eigenlijk zijn wij niet echt een agency. Zeker vandaag de dag. En we wouden het wat anders doen. We wouden de verhalen vertellen die anderen niet vaak vertellen. Er leven in onze sector heel veel mythes, er zijn cowboys op de markt, er zijn bepaalde dingen die gezegd worden waarbij we dan wel eens de vraag kunnen stellen van ja, maar is dat echt zo? Er leven heel veel frustraties, marketing-frustraties, zeker bij onze doelgroep. Als ik bij klanten ging, zeker toen, dan moest ik eerst altijd gaan verantwoorden waarom dat marketing een slim idee was om in te investeren. En ik was dat eigenlijk zelf kotsbeu. Ik had het een beetje beu om heel de tijd het nut daarvan te moeten uitleggen. Dus dacht ik, we gaan de verhalen achter de marketing meer naar voren brengen. Meer inzetten op wat leeft er achter. En dan zijn we beginnen te brainstormen. Dat was samen met Noémie. maar dat ik ondertussen al zes jaar met samenwerking met een hartvriendin is geworden. Een heel creatief persoon. En het was... We kunnen zo achter de rug klappen en de toer opgaan van... We gaan de frustraties binnen andere agencies verklappen en zo. En zo zijn we op achterklap gekomen, omdat dat een beetje een dualiteit is tussen wat leeft erachter in onze sector, maar ook gewoon een beetje een funny joke. Ja, het was eigenlijk heel tof om dat proces, als ik er nu over nadenk, te beleven. Heel tof.

[06:14] Ann Alice: Oké. Ja, heel leuk naam. En ja, misschien vanuit een marketingstandpunt dan toch ook wel gedurfd, want het is niet echt een zoekterren, bijvoorbeeld.

[06:30] Jill: Nee, klopt. Nu, daar hebben we ons ook in dat traject het eerste seizoen laten begeleiden, omdat ik vind het zelf belangrijk om uitgedaagd te worden. En het is niet omdat wij het heel goed kunnen zien bij andere bedrijven, van wat er nodig is, dat we dat ook voor onszelf kunnen doen. Er is zo'n gezegde van als je in de fles zit, zie je de etiket niet. Ik weet niet wie dat ooit de wereld in heeft gebracht, maar ik vind dat wel een goeie. Dus we hebben ons daar ook wel op laten challengen. Wat heel fijn was, omdat ik zo ook ben erachter gekomen dat zeker toen, in 2023, de podcast werkt anders. Spotify werkt anders. Het is niet per se alleen hun titel, maar het gaat over hun SEO en hun beschrijvingen en zo. Dus eigenlijk vonden we dat geen reden om die naam niet te doen. Wat ik ook belangrijk vond, was dat ik met Achterklap mee kon groeien, omdat ik voelde van de markt gaat veranderen, het bedrijf moet veranderen, gaat moeten veranderen, dus de podcast moet daar ook mee veranderen. Dus ja, wat dat nu ook wel is. Dus dat is wel fijn.

[07:39] Ann Alice: Ja ja, tof. En altijd gesprekken dan met mensen uit de bedrijfswereld.

[07:45] Jill: Het is begonnen als echt een soort van marketing-educatie, maar niet voor doe-het-zelf, maar eerder van waarom is strategie belangrijk? Waarom moeten we nu eigenlijk uw why gaan definiëren? Zo van die vragen. Eigenlijk alle vragen die ik van CEO's kreeg, die ik live moest gaan uitleggen, heb ik in die podcast aangehaald. Dat was een mix tussen solo-opnames, die ik dan zelf deed, of gesprekken met bijvoorbeeld zo'n branding-experte, dat we heel de wereld van branding onder de loep gingen nemen. Dat was het eerste seizoen. Maar dat is meer en meer geëvolueerd naar effectief gesprekken met ondernemers, bijvoorbeeld Frédéric van der Rijt. Hoe hebben zij hun marketing aangepakt? Of Kaat en Marie van de Mocktailclub, om te gaan kijken van oké, wat is nu voor jullie belangrijk? Omdat we merkten, het is ook onze doelgroep Dus het is heel fijn, want dan creëer je die herkenbaarheid en onderliggend ga je eigenlijk de marketingfrustraties uit de wereld helpen. Dus dat was eigenlijk de insteek om meer in gesprek te gaan met anderen.

[08:53] Ann Alice: Ja, en dan met eigenlijk uw ideale klant.

[08:58] Jill: Ja, exact. En dat maakt het net zo fijn, want je voelt wat dat er leeft. En ik heb in heel dat traject ook wel ontdekt... Bij mezelf is er ook heel veel veranderd. Dat traject doet gewoon heel veel. Er zijn zoveel drempels dat je moet overgaan. Dat was toch zo voor mij. Wat maakt dat wel tof, is dat je die puzzelstukjes kunt laten evolueren. Dat vind ik wel leuk.

[09:24] Ann Alice: Ja, inderdaad. Dat is ook een vraag die ik altijd stel, wat je nu zegt. Ik voel me zo als deg. Je vroeg mij straks ook waarom ik ben begonnen met podcasten. Dat vertel ik in aflevering 45. Maar als ik dat nu dan moet zeggen... zoveel jaren eigenlijk al later, dan denk ik van oei oei, maar wat heb ik daar nu eigenlijk allemaal verteld en toen was ik nog niet zo'n goede podcaster misschien als dat ik dat nu ben. Wil ik eigenlijk nog dat mensen daarnaar luisteren? Een nieuwe aflevering. Ja, dat is ook een optie. Maar... Maar ja, die groei is wel ook voor mij zeer herkenbaar. Maar zijn er zo nog dingen die die podcast dan voor jou persoonlijk en voor je bedrijf heeft gebracht?

[10:18] Jill: Megaveel. Ik denk, als ik vanuit Mark overtrek, voor ons bedrijf heeft dat ons wel een bepaalde... level-up van professionaliteit gegeven. Eén, omdat we toen ook wel in het eerste seizoen ervoor gekozen hebben om echt ook met video te werken, om high-end video te doen. Voornamelijk omdat dat een insteek was, ook van de podcast, van ja, we kunnen niet als marketing agency zonder video doen, dat zou voor ons op dat moment strategisch niet zo slim geweest zijn, omdat we ook de snippets ineens gebruiken voor socials. Dus ook daar. En dan... Dus voor Marco heeft dat zeker veel gebracht. Klanten die bij ons terechtkwamen, zelfs nu nog, het eerste seizoen is ondertussen drie jaar geleden. Het laatste seizoen is ook al anderhalf jaar geleden opgenomen. En nog altijd krijg ik vragen vanuit de podcast. Dus voor Marco is dat wel... Dat is gewoon sales. Je steekt daar één keer tijd en energie in en als je heel goed nadenkt op voorhand over uw inhoud, dat dat relevant blijft, dan krijg je daar constant nog niets uit. Dus dat vind ik voor het bedrijf. Als ik persoonlijk kijk, dat is denk ik waar de post toen over ging. Dat heeft voor mij een hele wereld geopend. Dat is echt zot. Ik had het vroeger heel moeilijk met mezelf zichtbaar te maken. Ik verschool me heel graag achter andere merken of bedrijven. Ik maak een bedrijf, Marco, en dan moet ik niet over mezelf praten. Dat is veel veiliger. En zeker dat eerste seizoen, daar hebben wij ons ook in laten begeleiden door 50 Coffees, omdat zij ons strategisch mee hebben geholpen en ook die wereld heel goed kennen. En dat heeft mij wel het duwken gegeven om zelf met mijn eigen dingen ook wat meer naar voren te komen. De eerste opname die ik deed, was verschrikkelijk. Ik had heel mijn... Maar echt verschrikkelijk. Ik had zoveel stress. Ik weet nog dat ik heel mijn tekst had uitgewerkt tot op de comma en alles moest juist zijn. De opname was met Nadia en ik ging in die stoel zitten en ik was precies een andere persoon. Dat ging zo stroef. Terwijl Nadia dan zei van ja, zwierf die papieren weg. Jij weet helemaal wat jij wilt vertellen. Jij hebt dat wel normaal, zo, natuurlijk. Doe gewoon altijd wat de camera's er mis zijn. En dat heeft mij wel enorm geholpen. Niet alleen voor de podcast, maar ook gewoon... Ja, als ik nu word gevraagd voor iets, heb ik minder zenuwen. Als er een camera is of niet, De helft van de keren vergeet ik dat gewoon. Wat maakt dat je veel comfortabeler in je vel zit? En ik heb daar eigenlijk best positieve reacties op gekregen. Ook natuurlijk mensen die wat commentaar hebben. Maar dat traject heeft mijn zelfvertrouwen enorm geboost. Dus als ik er zo over nadenk voor mezelf, heeft dat enorm veel veranderd.

[13:18] Ann Alice: Ja, ik kan het me zo voorstellen. Neem je nu nog altijd op in de studio? Of zit je nu tussen twee seizoenen?

[13:26] Jill: We hebben drie seizoenen. Het eerste was met hen, het tweede hebben we ook met video opgenomen en het derde hebben we zelf in huis gedaan. Ook met video, maar we hebben een set aangekocht en dat is zo gedaan. Wat we wel merkten, is dat het zo ongelooflijk veel werk is om alles te monteren, op te nemen. Ik moet het u niet vertellen, Zeker

[13:47] Ann Alice: als je het ook nog met video doet. Dat is bij mij de reden om het niet met video te doen, of één van de redenen.

[13:53] Jill: Ja, dat snap ik. Ik heb onlangs een tweede podcast gestart, voor een heel ander project. Dat is ook zonder video, en dat is zoveel aangenamer. Maar voor het doel, en dat denk ik dat het allerbelangrijkste is voor iedereen die met een podcast wil beginnen, maak heel scherp wat je doel is van je podcast. Want voor mij was en is Achterklap een podcast waarbij we echt wel onrechtstreeks sales willen doen en het vertrouwen van de mensen willen krijgen, of laten zien wie we zijn en waar we voor staan, en hoe we naar marketing kijken. Maar wij kunnen dat niet zonder video doen, omdat dat gewoon de sector waarin we inzitten. Dat zou voor mij een gemiste kans zijn. Terwijl, ik ben een tweede podcast gestart, die heet Herzenspinsels. Dat is een podcast Mijn heel andere insteek heeft ook niks met Marco te maken. Dat is echt een persoonlijk experiment meer, omdat ik ben een boek aan het schrijven over transformatie naar rouw. Dat is een heel persoonlijk verhaal en ik merkte dat ik het heel moeilijk vond om daarover te delen online. Mijn uitgever zei ook van ja, we moeten echt meer naar buiten komen en je moet dat nu al doen. En ik voelde echt weer zo dezelfde paniek van, ach, niet nog eens. Ik ben zo juist terug comfortabel. En ik merkte, door daarover te babbelen... Dat kende ik al, want dat wist ik van bij Achterklap. Dus dan ben ik eigenlijk als een experiment begonnen. Ik heb ook nog maar drie afleveringen opgenomen. Maar echt gewoon met mijn iPhone, waarin ik een kwartiertje, twintig minuten, een vraag die mij bezighoudt, beantwoord van hoe ik daarnaar kijk. Ik heb daar de zotste reacties op gekregen van mensen, dat is hartverwarmend, maar dat is ook zonder video en dat is gewoon puur... Het doel daarvan is vooral dat ik mezelf wil amuseren. En voor de rest, wat andere mensen daaraan hebben, als je er iets aan hebt, supertof, maar ik ga dat niet doen met een specifiek doel, terwijl bij Achterklap de podcast moet wel renderen. Dus dat is helemaal anders. Ik ben uw initiële vraag een beetje vergeten.

[16:12] Ann Alice: Wat je er zelf, voor jezelf en voor je bedrijf hebt uitgehaald. Dus ja, daar onthoud ik. Absoluut. En Leeds, Kante, mooi.

[16:24] Jill: Ja, en nu, deze zomer, gaan we ook nieuwe opnames doen voor Achterklap, maar meer rond empathie. Dus ook daar, waar wij in onze sector heel hard nu mee te maken hebben, is alles met AI. Ik denk dat dat in elke sector wel speelt. Maar we hebben ook al onze strategie van Marco aangepast naar we gaan nog meer inzetten op empathie in een digitale wereld. En dan vooral, hoe kun je je verhaal zo scherp krijgen en ja, je als katalysator kunt gebruiken, maar daar hoort dus ook wel andere invulling van de podcast bij. Dus daar gaan we ook nog meer in gesprek gaan met mensen rond wat betekent empathie in je merkverhaal, maar ook voor jezelf als persoon. Dus ja, dat vind ik zo tof, dat je daarmee kan evolueren met wie je zelf ook bent.

[17:14] Ann Alice: Ja, en dat is zelfs de bedoeling, dat je podcast meegroeit met jezelf, met je bedrijf. Dus daar af en toe ook een keer bij stilstaan. Dat is altijd wel handig en zelfs noodzakelijk, denk ik. Dus in die zin is het wel handig om met seizoenen... Want bij mij gaat het altijd maar door, elke week een aflevering en dan in de zomer. En met kerstmis neem ik meestal wel een pauze, terwijl ik zelf met vakantie ben. Maar dat loopt altijd maar door en dan merk ik ook wel dat het niet zo evident is om ook even die tijd te nemen. om daar even bij stil te staan, van waar is mijn why voor deze podcast? Nog altijd dezelfde dan in het begin. En ik weet wel, die is veranderd en dat heeft zich ook al wel getoond in de podcast die nu nog altijd gesprekken is met podcasters, maar de vragen zijn een beetje veranderd ten opzichte van ook al drie jaar geleden toen ik begon, omdat ik toch nog wel iets in een andere richting uit wil. Ik ben begonnen hiermee om te netwerken, om podcasts te leren kennen. En nu gaat dat meer naar ik wil mensen inspireren om ook zelf een podcast te starten, door die gesprekken te doen, omdat ik ook wel moeite doe om mijn luisteraars te leren kennen. Er staat wel eens een link naar de vragenlijst in de show notes, zodat ik jou als luisteraar beter kan leren kennen. Maar dat blijken dus wel mensen te zijn die nog geen podcast hebben. En dan hoop ik dat we die nog geen kunnen veranderen naar ook een podcast gaan maken.

[18:55] Jill: Ik werk heel vaak met ondernemers, ook één op één, rond personal branding en zelfvertrouwen. Dat is los daarvan. Maar daar kom ik dat heel vaak tegen. Mensen die een kei-tof podcast-idee hebben en die wel iets hebben van wie ze nu op een podcast zijn. Het zijn altijd dezelfde... Ik noem het excuses, want het gaat altijd over wie ze op een podcast zijn. Er zijn toch al zoveel podcasts in de wereld. Wat maakt mijn verhaal nu uit? Terwijl als je dan zo wat dieper graaft, komt het gewoon super vaak neer op een soort van, ja, het zelfvertrouwen. Dat is iets nieuws en ze kennen dat nog niet. En oei, ik moet mij hier aan de buitenwereld gaan tonen. En dat wordt dan zo iets heel groots in mensen hun hoofd. Terwijl als je je daar in het begin in laat begeleiden door gewoon iemand die je wat vragen stelt, waardoor je weet waar je het nu echt tegenhoudt, want er zijn ook al heel veel websites in de wereld, heel veel films, er is zoveel, er worden constant nog dingen gemaakt, dus dat zijn de excuses die je vaak hoort. Als je dan zo wat doorvraagt, dan is het gewoon heel vaak dat het gaat om iets onderliggends, een bepaalde twijfel over aanbod, idee. Dat zijn allemaal dingen waar je je in kunt laten begeleiden.

[20:15] Ann Alice: Voor mij bijvoorbeeld, ja. Voilà. Ja, of hij heeft... Ik ken Nadia en Jana ook, die doen ook geweldig goed werk.

[20:24] Jill: Ja, en ik denk dat daar voornamelijk... Dat is toch het advies dat ik mensen zou geven, van durf eens, met u te komen babbelen, om te zien van, oké, dit is het idee dat ik heb, mijn podcast-idee, en wat denk je erover? En laat dan eens door u wat vragen stellen, waardoor je ook weet, is het nu effectief dat ik het niet durf, of ligt er iets anders en moet misschien mijn aanbod of mijn idee worden bijgestuurd? Wat ik wel vind, is dat er ook heel veel slechte podcasts zijn. Dat moet ik ook eerlijk zeggen.

[20:59] Ann Alice: Ja, dat is zo.

[21:01] Jill: Dus daar heb ik wel zoiets van... Iedereen wil wel een podcast, het is hetzelfde als dat iedereen ooit een boek wil schrijven. Maar het zijn wel de mensen die het doen en die het volhouden, waarvan ik wel zoiets heb van, chapeau, als je mij vertelt dat je elke week een podcast opneemt en ik weet wat erbij komt kijken, dan denk ik echt, hoedje af. Want dat is heel pittig elke week, consistent dat volhouden. Maar dat maakt wel dat je waarschijnlijk dat ook zult zien in je cijfers en dat je publiek groeit als je heel consistent met podcasting bezig bent. En dat is bijvoorbeeld hoe wij het veel beter zouden kunnen doen bij Achterklap. Wij maken een seizoen, we pakken afleveringen op en dan gaat dat weer aan de kant, want dan is dat weer de drukte van de dag. En dan maakt het daar weer wat tijd voor. En dat zie je ook gewoon in onze cijfers, dat valt wel stil.

[21:52] Ann Alice: Ja, eigenlijk zou je tussen die seizoenen toch ook wel wat content rond je podcast nog mogen maken. Of als je, zoals ik, ik ben vooral met dat podcasten bezig en minder actief op sociale media, dat je toch bijvoorbeeld wel eens in een nieuwsbrief daar nog eens naar verwijst. zoals dat je nu aan het doen bent, dat je dan tussen twee seizoenen te gast bent in andere podcasts, waar je dan weer je verhaal kan vertellen.

[22:19] Jill: Ja, ja, ja. Ja, en wat ik heel hard vind, maar dat is meer mijn strategische pet, is gewoon, voor mij is podcasting, zeker vandaag, de kern van je marketingstrategie. Niet voor iedereen, maar ik denk dat ik voor echt heel veel bedrijven en merken kan spreken, dat ik denk, gebruik dat, investeer daarin, zie dat je daar de juiste mensen... Allee, laat u omringen door de juiste mensen om daar zoveel mogelijk uit te halen. En dan kun je die content gaan uitrollen naar alles. En wat ik nog heel vaak zie gebeuren, is dat mensen of bedrijven nog een contentplan voor socials maken, los van de podcast. Of nieuwsbrieven los van de podcast. En dan denk ik dat is zo een verloren kans.

[23:07] Ann Alice: Ja, natuurlijk. Dat is dubbel werk, eigenlijk. Dubbel werk!

[23:11] Jill: En ook, zeker als het gaat over het grootste excuus bij marketing is vaak, ja, maar daar hebben wij geen tijd voor, hè. En dan denk ik, ja, dat is echt absurd, want dat gaat over een paar dagen dat je moet blokkeren op een jaar, om daar eens heel goed over na te denken, om dat te laten uit, om dat op te nemen. Maar als je dat goed aanpakt, dan kun je op een paar dagen content maken voor de rest van je jaar.

[23:36] Ann Alice: Ja, inderdaad. Zeker tegenwoordig. Want het enige wat je eigenlijk voor een podcast zelf moet doen, vind ik, dat kan tegenwoordig ook al wel met een AI-stem, maar ik vind wel dat mensen je eigen authentieke stem mogen horen. Dus het enige wat je eigenlijk zelf moet doen, is inderdaad, al dan niet met begeleiding, over een goeie strategie nadenken en dat opnemen. En al de rest kun je uitbesteden aan een podcastmanager, aan een marketingbureau, AI, want daar maken we tegenwoordig ook allemaal gebruik van, maar als je een goeie transcriptie hebt van je podcastaflevering en je hebt een goeie prompt, dan haal je daar zoveel content uit met echt de woorden die jij ook gezegd hebt.

[24:23] Jill: Ja, en ik denk zeker in een wereld waarin we overspoeld worden door... We lachen er altijd wat mee. Zeker, nog een minuut. De wereld is al beige genoeg. Er is echt zo'n... een uniformiteit nu aan content. Ik word daar soms heel lastig van. Ik ben een grote voorzender van AI, maar ik heb wel zoiets van... Je gebruikt het ook wel goed. En dat vind ik met podcasting zo leuk. Je kunt je authentieke zelf zijn. Je creëert een vertrouwensbrand. Je hebt een menselijke connectie. En dat kun je met AI-tools gaan genereren in afgeleiden van de content. Top. Dus dat is wat je zegt, van ja, je werk, je workload nadien wordt veel makkelijker. of kun je veel sneller en efficiënter gaan doen, de kosten worden ook goedkoper. Dus eigenlijk snap ik niet dat mensen dat niet doen.

[25:16] Ann Alice: Inderdaad, waarom heeft niet al elk bedrijf of elke ondernemer een podcast?

[25:21] Jill: Ja, exact. Maar denk er wel goed over na, want dat is wel als je gewoon begint met een podcast, zeker als bedrijf, Je moet er echt wel heel goed over nadenken, want het kan ook wel met alles in marketing je imago schaden als je dat doet. Ja.

[25:41] Ann Alice: En hou het ook vol, want ik zie er ook die na een paar afleveringen stoppen, of, dat vind ik nog heviger, waar er alleen maar een trailer staat en dan... waarin dat met heel veel bombardie wordt aangekondigd, de podcast komt eraan en dan kwam er... niets. Dan denk ik, haal het toch gewoon terug offline, want je maakt jezelf belachelijk. Ja, toch?

[26:09] Jill: Ja, waardoor ik nu denk, oei, ik moet dringend nieuwe afleveringen bij hersenspinsels online zetten, of ik maak mezelf belachelijk.

[26:17] Ann Alice: Sorry, dat was niet de bedoeling.

[26:18] Jill: Nee, dat is een goeie spin-off.

[26:21] Ann Alice: Maar dat is nu wel een... Zoals je zei, dat is een persoonlijk project. Dat is nu misschien nog wel iets anders, maar...

[26:26] Jill: Nee, dat is oké.

[26:27] Ann Alice: Nee, maar ik vind het zeker als bedrijf. Als er alleen maar een trailer staat waarin je belooft dat op 1 juli je podcast gelanceerd gaat worden en het is dan al 1 juli, het jaar daarna... Klopt.

[26:42] Jill: Ja, klopt. Ja, en ook zo, vergeet gewoon gezond boerenverstand niet. Waar luister je zelf graag naar? Ik wil niet luisteren naar een gebrande podcast die alleen maar gaat over hoe goed of hoe fantastisch een bepaald merk is. Dat interesseert mij niet. Dan ben je er kwijt na twee minuten. Dus ik wou zelf ook niet een Marco-podcast waarin wij gingen zeggen hoe fantastisch onze diensten waren. Daar gaat geen kat naar luisteren. Dus dan heb ik inderdaad... Denk er echt gewoon over na. Wat wilde je een doelgroep worden? Niet wat wilde jij zelf vertellen? Want ja, dat doen we nog wel eens graag.

[27:22] Ann Alice: Zo'n valkuil voor velen, inderdaad.

[27:25] Jill: Ja, ik had onlangs een gesprek met een bedrijf en die wilden ook een podcast lanceren, een zeer technisch bedrijf, en die waren allemaal aan het vertellen wat ze wilden vertellen. En ik moest een beetje lachen, omdat ik op een gegeven moment de vraag stelde van, ja, denken jullie dat jullie klanten daar nood aan hebben? Of willen jullie jullie expertise delen? Ah ja, wij willen gewoon vertellen wat wij weten. Als je het zo gaat doen, dan is het een tof experiment, maar verwacht dan ook niet dat daar veel reactie op komt. Dus dat is de marketing basics. Verplaats je in de doelgroep en niet in wat je zelf belangrijk vindt.

[28:06] Ann Alice: Inderdaad. Yes. En je bent al even bezig van 2023. Heb je ook al bloopers of blunders meegemaakt?

[28:16] Jill: Zeer veel. We hebben een gesprek gehad met een ondernemer dat de camera was uitgevallen, in het midden van het gesprek, wat heel lastig was, want dan moesten we dat dus opnieuw doen, wat ik heel irritant vond. De eerste aflevering was de grootste blooper van allemaal, denk ik. Daar heb ik mij toen echt voor gegeneerd. GSM's die afgaan tijdens opnames. Wat is er nog allemaal misgelopen? Best veel, hoor. Ah ja, we waren eens aan het opnemen in ons kantoor. En... We zaten echt... Iedereen moest stil zijn, het was een heel open kantoor. We wouden dat toch daar doen, met zo'n toffe tafel. Het was dus een andere setting. Iedereen die daar aan het werken was, wist dat ze heel stil moesten zijn. En echt helemaal op het einde, komt een collega keiluid binnen. Ja, ik ben voor iedereen ijsjes gaan halen. Dat is echt zo van mij. Kom aan. Ja, en dat moet ik wel zeggen, want eigenlijk, wij knippen nooit. In het eerste seizoen hebben we dat een beetje gedaan, maar de seizoen twee en drie hebben we dat niet meer gedaan, omdat ik dat wel fijn vind, dat dat gewoon heel authentiek is en dat die echtheid er wat in blijft. Wat wel maakt dat je tijdens je opnames best een tempo moet houden, dat het zo niet inzakt. Maar dan hebben we dat wel eruit geknipt, want dat vond ik misschien een beetje raar. Ja?

[29:51] Ann Alice: Allewel, ik hoorde, of misschien in de podcast, of misschien heb ik het op LinkedIn gezien, ik weet het niet meer precies, maar er was iemand die zei nu in tijden van AI-content dat het allemaal wat voorgekoude eenheidsworst was. is dat de bloopers wel weer hun intrede gaan maken, misschien op het einde van een aflevering bijvoorbeeld, om te tonen dat het wel echt door mensen gemaakt is. Dus misschien was dat van die ijsjes toch nog wel leuk geweest.

[30:20] Jill: Ja, of ik had ook wel eens een gerst bij iemand in een podcast. Ik weet niet wat een blooper is, maar ik was echt wel verbaasd over de dingen die ik er allemaal uitflans, of dat je zegt. Ook fouten die je zegt, hè. Mensen kunnen je daar zo wel op pakken. Of niet op pakken, maar zo op aanspreken. Ik kan soms... Ik ben van Antwerpen. En soms kan ik wel, als ik moe ben, dat niet zo heel goed verstoppen. Sorry daarvoor. En dat is op zich niet erg, maar mensen zijn dat niet gewoon van mij in een professioneel context. Dus als ze dan zo... Ik heb dat wel eens gehad dat een klant mij belde. Ja, ik heb je aflevering beluisterd. Ja, je wou het precies op je gemak, hè. Denk ik. Ah wel, ja.

[31:12] Ann Alice: Eigenlijk is dat een compliment, toch?

[31:16] Jill: Ja. Ik vind dat vooral een compliment voor de host, zoals nu ook. Ik voel me heel op mijn gemak, maar dat wordt wel gecreëerd door de persoon die je de vragen stelt en door hoe je een intro doet, welke informatie je hebt op voorhand. Dat zijn kleine zaken die voor mij wel cruciaal zijn om een goede setting te creëren.

[31:40] Ann Alice: Ja, inderdaad. Wat je zegt, dat in één take opnemen ook. Dat vraagt ook wel wat oefening. Ik kan me voorstellen dat iemand die nog niet zo geoefend is, ook in het interviewen bijvoorbeeld, dat in het begin ook gewoon nog niet kan. En dan is het wel handig inderdaad om dan ook met iemand samen te werken die de montage voor je kan doen. Maar ja, ik heb ook al wel zo nieuwe podcasters begeleid die dan wel het idee hebben van ik wil dat in één take opnemen, want ik wil zo weinig mogelijk knippen en plakken. En dan toch... dan achteraf naar die opname luisteren en denken van, oh nee, maar op het einde, die vraag had ik eigenlijk in het begin moeten stellen, dus kunnen we dat dan daar knippen en dan vooraan plakken? En ja, dat kan allemaal, maar er is uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het toch wel misschien eenvoudiger was om het gewoon opnieuw op te nemen.

[32:32] Jill: Soms is dat ook gewoon het beste, hè.

[32:34] Ann Alice: Ja, maar je wordt er wel beter in met het vaak te doen. Ik kan me voorstellen dat je nu, na al die afleveringen, perfect weet van... Oké, dit zijn de vragen die ik heb en dit is hoe ik mijn gast ook bij de les houd.

[32:48] Jill: Ja, ik moet zeggen... Want nu bedenk ik me ook dat in de eerste duo-aflevering die ik opnam, was ik zo hard bezig met mijn vragen, dat ik niet meer naar het antwoord was.

[33:00] Ann Alice: Ja, dat is ook een valkuil, ja.

[33:02] Jill: Ik was echt zo aan het nadenken wanneer ik mijn volgende vraag stel, en ik had dat ook allemaal uitgewerkt. Terwijl nu, en dat heeft niet alleen met de podcast te maken, maar ook omdat ik in mijn dagelijks leven veel meer als facilitator met ondernemers werk, dus het stellen van vragen, het aanvoelen van antwoorden, het doorvragen, dat is iets waar ik nu dagelijks mee bezig ben, dus dat is een beetje een tweede natuur geworden. Als ik nu een podcast opneem, ik bereid het stuk voor over de persoon die dat tegenover mij ziet. Dus ik wil heel goed weten wat hij al heeft gedaan, wat de drijfveren zijn. Dus mijn research is er nog wel, maar ik bereid geen enkele vraag meer voor. Ik heb zo wat standaardvragen dat ik wel op voorhand doorstuur uit de voorbereiding, maar ik merk dat ik daar altijd van afwijk. En ik zeg dat ook wel op voorhand, Omdat ik vind dat de podcasts waar ik het liefst naar luister, zijn allemaal podcasts waarin de host heel natuurlijke vragen stelt. Alsof je naar een gesprek op café of zo zit te luisteren. Zo wil je dat dat overkomt. Je voelt dat echt, vind ik, als de host te voorbereid is of te veel wilt vasthouden aan een script. dan komt dat voor mij, in mijn beleving, iets minder authentiek over.

[34:20] Ann Alice: Ja, ik snap wat je bedoelt. In dit concept stel ik natuurlijk al bijna 200 afleveringen ongeveer dezelfde vragen. En tussen die vaste vragen komen er natuurlijk ook nog wel extra vragen, afhankelijk van wat jij mij vertelt. Maar ik ben ook nog host van andere podcasts en daar... Daar geef ik de vragen wel als ik voel dat de gast heel nerveus is en soms ook nog geen ervaring ermee heeft dat het de eerste keer is. Dan durf ik wel de vragen te geven, maar ook altijd wel met de disclaimer erbij van ik weet zeker dat ik die eerste vraag ga stellen, want al de rest kan ik niet beloven.

[35:03] Jill: Ja, maar dat is ook zo. En wat ik ook wel altijd doe, ook in live-facilitaties of moderaties, is gewoon vragen van zijn er dingen waar ik Nina niet achter mag vragen? Ja, nu ga ik het over een businessgerelateerd topic, maar zelfs dan kan dat ook gebeuren. Maar als het gaat over persoonlijke verhalen, ja, er zijn altijd dingen waar mensen liever niet naartoe gaan. En er is niks zo awkwards dan aan te voelen in een gesprek van die persoon wilt hier niet over praten. En als het wordt opgenomen, ja, dan vind ik dat dat niet ethisch verantwoord is om dan door te prikken, want dan is dat ook niet fijn en dan komen er achteraf ook wel bij de opnames dingen naar boven. Dus dat is iets dat ik voor mezelf altijd heb gezegd van dat wil ik niet doen.

[35:50] Ann Alice: Nee, maar à la limite zou je zo'n dingen dan toch nog wel kunnen uitknippen. Ook al zeg je, ik monteer in principe niet, maar als er zo'n moment zou gebeuren, je voelt dat het iets is waar we ze liever niet over praten, kan het er nog altijd uitgeknipt worden.

[36:05] Jill: Ja, dat is waar. Het grappige is wel dat ik dat ook altijd zeg, maar ik heb eigenlijk nog nooit dingen echt weggeknipt. Weet je niet hoe dat in jouw ervaring is?

[36:18] Ann Alice: Ja, ik... In deze podcast, omdat het echt een hoog productietempo is van elke week een aflevering, is ook mijn idee van ik wil niet knippen, maar ik heb al wel eens, dat gebeurt uitzonderlijk, dat ik gasten heb die... Ja, we zijn podcasters en wij praten graag. En ik vond het dan toch wat te lang geworden en ik was misschien ook op dat moment niet zo... niet zo goed in mijn normale doen dat ik dat kon afblokken en naar het volgende gaan. Dus dat ik die gast ook wel teveel heb laten uitwijden. Dus dat zijn dan wel stukjes die ik eruit geknipt heb. Maar in principe, ik denk dat dat één of twee keer voorgevallen is. En ja, soms heb ik heel korte afleveringen en soms zijn die net over een uur, terwijl ik eigenlijk streef naar een half uur, drie kwartier. Maar als die dan super interessante dingen aan het vertellen zijn, over podcasts, dan kan ik dit toch niet stoppen.

[37:24] Jill: Nee, dan wil je dat ook niet, hè.

[37:26] Ann Alice: Ik denk dat het ook wel voor de luisteraar leuk is... Maar luisteraar, kun je wegeren als dat fout is? Maar dat het ook wel leuk is dat er een mix is in korte en wat langere afleveringen. Je hebt ook niet altijd evenveel tijd om te luisteren.

[37:42] Jill: Nee, en ik vind dat ook... Ik denk dat als luisteraars... Of ik zal gewoon vanuit mijn eigen beleving spreken. Als ik naar een podcast luister, en dat is meestal als ik onderweg ben of ben gaan wandelen, Maar als ik hem echt interessant vind en ik heb geen tijd meer, dan luister ik gewoon naar die verder. En ik vind het inderdaad fijn dat je een beetje, als je een bepaalde podcast hebt, dat hoeft niet altijd op de kop hetzelfde aantal minuten te zijn. Als luisteraar ervaart je de aandacht.

[38:12] Ann Alice: Ja, ja, inderdaad. Niemand zit daar... Ik denk dat geen enkel astrein gaat checken van... Hoeveel minuten duurt deze aflevering? Oei, ze is erover gegaan.

[38:22] Jill: Ja, en ik vind het zelfs... Integendeel, ik vind het lastiger als ik het gevoel heb na een aflevering van... Allee, ik wil dat en dat en dat nog weten. Dat zou ik zelf iets lastiger vinden. Maar dat is misschien voor iedereen anders, dat weet ik niet.

[38:38] Ann Alice: Ja, maar dat ken ik ook. En die feedback heb ik bijvoorbeeld al voor een podcast die ik voor een klant maak, die wel vrij strikt is van 30 minuten, met een uitloper naar 35, oké. En waar ik dan van luister, is ook wel soms horen van... Waarom heb je daar nu niet op verder gevraagd? Ja, maar... Ja, 30 minuten.

[39:05] Jill: Dat is moeilijk ook, hè. Ook als host, denk ik, dat dat niet evident is.

[39:11] Ann Alice: Ja, en dan zit ik in de montage en dan denk ik van... Ik had toch wat moeten doorvragen. En dan, ja, maar ik had maar een half uur.

[39:19] Jill: Je kunt altijd een tweede aflevering opnemen dan.

[39:24] Ann Alice: Dat is waar, dat is waar, ja.

[39:26] Jill: Volgens ook al ga ik uit de gast in een podcast en dan... heeft die persoon mij uitgenodigd om nog een aflevering te doen waarbij ik haar dan interviewde. En dat was eigenlijk wel tof, want je kunt zo voortbouwen op het verhaal dat luisteraars dan al kenden van haar en van mij. En dat maakt dat je zo precies een reeksje of zo bent aan het maken. Ook daar was het weer zo'n podcast dat ik dacht, ik heb hier veel te veel verteld. Wat er dan ook naar boven komt, is dat je soms dingen kunt vertellen over een bepaald onderwerp, zoals nu over trends in podcasts bijvoorbeeld. Maar dat verandert ook. Dus als iemand luistert, niet iedereen heeft de neiging om te gaan kijken in welk jaar of op welke datum is de aflevering opgenomen. En dan krijg ik soms een bericht, en dan was er een vriend van mij en die stuurde. Oeh, ik dacht dat je daar helemaal anders over dacht. Ik zeg, ja, nu wel, maar twee jaar geleden niet. Dus dat verandert ook en dat vind ik Eigenlijk was mijn punt dat ik het zo leuk vind dat podcasting zo authentiek overkomt, dat je dat dus niet hoort.

[40:29] Ann Alice: Ja, het is vrij tijdloos ook. Maar inderdaad, je geeft mij de kans om mijn favoriete quote nog eens boven te halen. Dat is waar.

[40:41] Jill: Ja, dat is het coole daaraan. Wat ik gewoon ook bij podcasting zo tof vind, is dat het inderdaad zo tijdloos is. Socials zijn zo vluchtig. Ik denk dat we de helft van wat we zien niet onthouden. Terwijl ik wel, als ik zelf naar podcasts luister, de essentie onthou, omdat je gewoon langer hebt. Ik denk persoonlijk dat dat nog veel meer gaat evolueren. Ik denk ook dat wij in België echt onderschatten hoe hard wij achterstaan op het gebied van podcasting. Je gaat daar zeker meer over weten dan ik, maar... Ja, het is mij

[41:16] Ann Alice: nog maar eens opgevallen ook... Ik was onlangs op de podcastshow in Londen. Dat is de Europese bijeenkomst voor podcasters, zelfs groter dan de bekende Amerikaanse podcastconferenties. tegenwoordig. En ja, daar waren gewoon geen Belgen. Ik denk, ik heb de deeldemerslijst overlopen, ik denk drie met mij erbij. Terwijl er een hele legatie van Nederland was, Duitsers, Oostenrijkers, van overal. Veel Amerikanen en Canadezen ook aanwezig in Londen. Ik dacht wel, waarvoor zitten die Belgen?

[41:57] Jill: Ik vind dat echt... Er zit nog zoveel potentieel. Als je vandaag met een podcast begint... We zijn 3 juni 2026 vandaag. Begint daar vandaag mee en er is echt nog keiveel potentieel in België. Terwijl de markt in Amerika al iets meer verzadigd is, maar zelfs daar... En dat is gewoon... Zeker in marketing zijn wij in België altijd een klein beetje anders. Ik kan me dan nog herinneren van heel de digital die opkwam met SEO en SEA. In Nederland stonden ze veel verder en wij gingen altijd achter. En dan was het ook van... Ja, maar nee, er zijn al zoveel bedrijven die daarin doen. En dan denk ik, oh, maar kunnen we niet altijd hetzelfde herhalen?

[42:34] Ann Alice: Ja, ik denk dat wij Belgen of Vlamingen Misschien altijd iets hebben van... Ja, maar wat hebben wij nu als kleine Belg nog toe te volgen? Of zo.

[42:52] Jill: Ja, wij zijn heel bescheiden. Ik faciliteer één keer in de maand in Nederland aan een groep ondernemers. Dat is echt heel aangenaam voor mezelf, want je wordt daarin door uitgedaagd en je merkt daar ook... Dat gaat ook vaak over verhalen en over podcasting. Die hebben geen probleem met hun verhaal te vertellen. Wij zijn als Belg inderdaad heel bescheiden. Terwijl ik denk dat wij soms... We weten echt wel wat we aan het doen zijn, maar we mogen het ook wel naar buiten brengen. En durven. Gewoon durven experimenteren. Niet alles zo serieus nemen. Soms denken we ook van... Maar als we dit zeggen, wat gaan mensen denken? Dan denk ik... Misschien moet je een podcast maken voor je persoonlijk traject. Want je leert echt loslaten.

[43:36] Ann Alice: Ja.

[43:38] Jill: Dat het oordeel van een ander in perspectief kunnen zetten, dat is echt iets dat podcasting mij enorm heeft gebracht. Ik ga nu gewoon eens zeggen wat ik denk over dat onderwerp en hoe ik het zie. Zet dat maar eens in de wereld. En dat brengt zoveel. Dus misschien moeten bedrijven en mensen dat niet per se doen voor de marketing, maar voor zichzelf. Het is een kei-toffe speeltuin, vind ik.

[44:05] Ann Alice: Ja, inderdaad. Maar zo ben ik eigenlijk zelf ook initieel begonnen, met mijn allereerste podcast. Het podcast Wonderland staat nog online. Dat was mijn speeltuin. Ik ben hier vooral gestaft omdat ik podcastmanager was en klanten vroegen mij om dingen te doen voor hun podcast. Of ik pikte dingen op vanuit Amerika en de UK, van nieuwe strategieën. Ik wil zelf een podcast doen om dat even voor mezelf uit te proberen voordat ik ga experimenteren met de podcast van klanten. Dus ja, dat was inderdaad mijn speeltuin. Ik denk dat ik het toen ook letterlijk zo genoemd heb.

[44:46] Jill: Ja, en ik vind ook wat we zelf, en dat heb ik in alles, niet alleen in mijn podcasting, maar ook, we denken vaak dat de dingen die wij zelf weten, dat iedereen dat wel zal weten. Terwijl, ik had onlangs een sessie met een ondernemer die ik een op een begeleid, en die zit in de financiële sector, die heeft keiveel kennis, dat ik denk, ik wil nu uw hoofd hebben. Dit wil ik weten. En die heeft ook een podcast, die brengt dat om de twee weken uit. En ondanks alles wat hij bereikt had, wat echt al heel veel was, had hij nog altijd het impostersyndroom tot de duizendste, waarbij ik echt zei van, sorry, maar ik weet dit niet. Jij weet dat, want dat is je expertise, maar ik weet dat niet, dus ik wil luisteren. En dat vind ik, als je je laat begeleiden in zo'n trajectorie, Is dat het meest waardevolle? Want de persoon die je kennis of expertise niet kent, gaat je de vragen stellen die je luisteraars het antwoord op willen weten. Dat geeft zoveel inzicht. Ook voor jezelf. Wij denken echt altijd dat iedereen in ons hoofd zit, maar iedereen is vooral met zichzelf bezig. Dus dat is... Je hebt altijd iets te vertellen. Al is de manier waarop je iets vertelt soms anders dan iemand anders. Ja, dus ik ben een mega-podcastfan. Ik snap niet dat mensen dat niet meer doen.

[46:13] Ann Alice: Dat is duidelijk.

[46:15] Jill: Ja, ik zou willen dat ik elke dag een podcast kan maken of daarmee bezig ben. Dat zou ik heel tof vinden. Maar blijkbaar zijn er maar 24 uur in een dag, dus dat is helaas.

[46:26] Ann Alice: Ja, dat is een kwestie van prioriteit natuurlijk. Nee, maar ik kan nu zeggen, ik heb het elke dag gedaan als challenge voor mezelf, maar voor deze ook in het begin ben ik begonnen met dagelijks, maar dat was allemaal wel vooraf opgenomen en vooraf ingeplant, dus dat was niet dat ik elke dag iets daarvoor moest doen. En dat was ook toen ik nog maar net begon in het werk dat ik nu doe, Ik zat nog niet vol met klanten en ik had daar ook nog tijd voor. Maar in mijn andere podcast, ''Podcasten zonder gedoe'', heb ik het toch nog wel eens als challenge voor mezelf geprobeerd om elke dag te podcasten. En ik ging dat zes maanden doen. Ik heb het drie maanden volgehouden. Er speelden toen ook allemaal wat privédingen, waardoor ik heb moeten zeggen dat het goed was. Ik ben al trots op mezelf dat ik het drie maanden gedaan heb. Maar dat is wel tof. Omdat je nooit zo moet nadenken. Ik heb sowieso een hele lijst in Notion staan met onderwerpen waar ik nog afleveringen over zou willen maken. Maar als je dan om de twee weken een aflevering maakt, dan zit je echt door die lijst te scrollen. Wat ga ik nu doen? Dan heb ik keuzestress. Maar als je elke dag een aflevering maakt, je hebt dat beloofd aan jezelf en aan je geluisteraar, Ja, dan heb je geen tijd om lang te zitten kiezen. Wat ga ik vandaag doen? Dan is het gewoon van, wat heb ik vandaag zin in om over te praten? Of welke vraag heb ik nu net gekregen van een volger of een luisteraar of een klant? Wat is er actueel nu? En hup, je begint te praten en het gaat wel vlotter.

[48:04] Jill: Ja, en ik denk vooral ook, maar dat vind ik bij alles, doe het op een manier die voor jou werkt. Het heeft geen zin om een plan te maken om bijvoorbeeld elke week vier uur op te nemen, als je al weet dat je je agenda niet toelaat. zelf als persoon niet gelukkiger van wordt. Voor mij werkt dat heel goed in blokken. Ik kan niet elke nacht hetzelfde doen, want dan begin ik mij te vervelen of dan begint mijn hoofd anders te werken. Dat gaat niet voor mij. Dus ik heb geleerd dat ik heel goed projectmatig kan werken. Zijnde van nu tot 1 juli is het nog superdruk met andere projecten die afgewerkt moeten worden, maar ik weet dat ik in juli tijd heb om mij echt te focussen. Dus daar heb ik twee weken geblokkeerd om daarmee bezig te zijn. En dat is wat voor mij werkt. En zo heeft iedereen wel iets anders. En als je dat op die manier, je podcast, gaat doen, ga je dat ook consistent kunnen volhouden en vooral heel veel plezier aan hebben. En daar draait het wel nog altijd om bij podcasting.

[49:04] Ann Alice: Ja. Inderdaad.

[49:06] Jill: We moeten daar een heel noozel in doen. Podcasting in België, echt rijk. Zult je daar niet direct van worden? Al is die markt wel wat aan het veranderen. Ik denk dat je daar zeker meer over weet. Ik weet verhalen van brands waar we mee werken. Bij ons is dat voornamelijk een sales tool. Maar ook daar in België begint het stilletjes aan betalen te worden. Als je kijkt naar Nederland, wordt er echt geld verdiend met podcasting. Dat komt eraan, maar begint dan misschien nu al je basis te leggen.

[49:37] Ann Alice: Yes. Mooi. Ik vraag normaal gezien ook altijd of je nog tips hebt voor mensen die met een podcast willen starten, maar ik denk dat je al duizend tips hebt gegeven in heel dit gesprek. En ik onthoud vooral Begin gewoon, maar wel met het begin al met ten eerste er goed over na te denken over waarom je wilt gaan podcasten. en gewoon doen.

[50:06] Jill: Ja, en misschien nog één, dat ik onlangs tegen iemand heb gezegd, en die daar heel veel leeftijd aan gehad, was... Pak eens een dictafoon op je iPhone en neem gewoon eens, voor de grap, een aflevering op, voor jezelf. En beluister dan nadien eens. En dan... Dat pakt een drempel zo wat weg van dat het groot is. Die heeft ondertussen een hele reeks op haar gsm staan.

[50:29] Ann Alice: Dan is de drempel nog over om het ook... online te gaan zetten, ja.

[50:34] Jill: Vraag het al een beetje gewoon aan je eigen stem te horen. Dat vond ik in het begin echt heel raar. Dus dat kan misschien ook nog wel helpen. Ja, maar gewoon doen. Eigenlijk gewoon doen.

[50:43] Ann Alice: Wel ja, gewoon doen. Voilà. Jill, ik vraag op het einde aan mijn gasten ook altijd, omdat ik nog heel veel afleveringen wil gaan maken, om iemand te nomineren, om hier als volgende gast te zitten. Heb jij iemand in gedachten?

[50:58] Jill: En het moet eventueel een eigen podcast zijn?

[51:00] Ann Alice: Met een eigen podcast, ja. Dat is het enige voor de rest. Het mag ook in het Engels zijn.

[51:08] Jill: Het mag ook in het Engels zijn... O, nu over... Ik heb er zo veel in mijn hoofd zitten nadenken. Ik zit zo heel hard in mijn beleggers' state of mind, maar dat zijn nu niet echte podcasts, denk ik, dat je zoekt.

[51:28] Ann Alice: Oh jawel, alles mag. Alles mag? Alles mag. Alle onderwerpen mogen. We hebben al wel... Zo rond money mindset hebben we al gehad in de week, maar beleggen nog niet. En een onderwerp dat we ook nog niet gehad hebben, is sport.

[51:44] Jill: Ah, sport. Heb je rouw al gehad?

[51:50] Ann Alice: Nee, maar die staan volgens mij wel al op mijn lijst door iemand anders die die genomineerd heeft.

[51:57] Jill: Ik Rouw, van Eline Verelt, is ook wel een fijne. Die ben ik zelf aan het luisteren in research naar mijn boek en over sport. De podcast Café Séparé, van Linda. Ik weet niet of je Linda al had gehad.

[52:16] Ann Alice: Nee, nee.

[52:17] Jill: Linda Vandevenne is met een podcast begonnen, ondertussen ook al een paar jaar geleden. naar aanleiding van haar scheiding. En zij heeft eigenlijk een hele community samengebracht van vrouwen die door iets gelijkaardigs waren aan het gaan. Ik denk dat zij onlangs... Het was haar zestigste aflevering, dus ze heeft ook wel al wat afleveringen op haar teller staan. En ze doet ook alles zelf. Wat ik ook wel een hele mooie vind.

[52:42] Ann Alice: Ja, supertof. Dat is ook weer een onderwerp dat we nog niet gehad hebben. Voilà.

[52:50] Jill: Die kan ik zeker... Wat ik ook een hele mooie vind, is Bijzondere Levens, de Nederlandse podcast. Ik heb nog wel een lijstje.

[53:00] Ann Alice: Je mag me altijd nog bezorgen. Goed. Maar deze zijn alvast genoteerd.

[53:10] Jill: Super.

[53:11] Ann Alice: Dank je wel, Jill, voor die veel tips en een heel leuk gesprek.

[53:17] Jill: Ja, hetzelfde. Bedankt.

[53:18] Ann Alice: Als we nu geen toch minstens vijf mensen gemotiveerd hebben om ook een podcast te beginnen, dan weet ik het ook niet meer.

[53:26] Jill: Ja, voilà. En als ze nog meer eens willen horen hoe het bij mij was, dan mogen we altijd een berichtje sturen. Ik doe dat wel vaker. En dan duw ik ze door naar jou.

[53:37] Ann Alice: Dat is leuk, maar het kan soms helpen om met een ervaren podcaster gewoon eens te babbelen. Dat hoeft dan niet ik te zijn, maar inderdaad, dat is heel fijn dat je die uitnodiging geeft.

[53:50] Jill: Ja, ik faciliteer bij Rubicon, dat is een netwerk voor ondernemers. En daar geven wij soms echt sessies om die angst voor podcastings, keynotes te geven en zo, om daar eigenlijk wat over te winnen. Omdat we merken dat dat gewoon iets is dat keiveel mensen last van hebben en dat hen dat tegenhoudt. En gewoon al door het te delen met elkaar, merk je dat veel mensen toch de stap durven nemen. En eens dat ze het genomen hebben, ook doorhebben van dit is eigenlijk niet zo heel spannend meer. Dus ja, ik wens het iedereen toe.

[54:25] Ann Alice: Voilà, mooi. Dankjewel.

[54:27] Jill: Dankjewel, tot snel.

[54:34] Ann Alice: Zozo, die zit er weer op. Dank je wel voor het luisteren. Ik ben heel blij dat jij erbij was. En als je geen enkele nieuwe aflevering wil missen, volg dan deze podcast. En als je mij en mijn gast een heel groot plezier wil doen, dan maak je ons heel blij met het geven van vijf steventjes in Spotify of een leuke review op Apple Podcasts of waar je ook luistert. En we vinden het ook altijd heel leuk om van jou te horen, dus stuur ons gewoon een bewichtje. Alle contactgegevens en linkjes staan in de show notes. Tot de volgende!

Volgende
Volgende

197. Isabelle Verlinde - Elegant Edge Podcast