Een goede podcast cover

Er zijn 2 dingen die voor een groot stuk het succes van je podcast bepalen: je podcast titel - daar ging aflevering 2 van Podcast Groei over - en je podcast cover. Deze keer kijken we dus naar de visuele kant van je podcast.

Die twee dingen, de titel en de cover zijn het eerste wat mensen zien zelfs nog voor ze beginnen luisteren. Als dat al niet aanspreekt, dan drukken ze zelfs niet op de play knop.

Hoe ziet een goede podcast cover er technisch uit?

De juiste afmeting voor een podcast cover is 3000 x 3000 pixels. Dat is het maximum, kleiner mag ook, zolang het maar vierkant is.

Qua grootte van het bestand zorg je er best voor dat het niet te groot is, in de meest podcast hosts is er een beperking van de bestandsgrootte, vaak is dat 5MB.

Het formaat mag in jpg of png.

Wat zet je op de cover van je podcast, en wat niet?

Het belangrijkste is natuurlijk de titel van je podcast, dat spreekt voor zich. En die mag er best groot op. In de podcast apps zie je de cover maar in een klein vierkantje - zeker op mobiel - dus zorg dat zeker de titel goed leesbaar is. Kies ook voor een goed leesbaar lettertype. Speciale lettertypes kunnen er heel mooi uitzien, maar zijn dikwijls minder goed leesbaar, dus probeer dat toch te vermijden.

Eventueel kan je daaronder nog de subtitel zetten in kleinere letters. En jouw naam als die niet in de titel zit.

Zorg dat je podcast cover opvallend en herkenbaar is. Gebruik je branding kleuren, zorg voor contrasterende kleuren. En ja, zet je kop erop.

Ik denk dat het een van de meest gestelde vragen is ivm podcast covers. Moet mijn foto daarop? Wel, er moet just niks. Maar als je een ondernemer bent, zeker een solo-ondernemer, dan vind ik het stukje personal branding heel belangrijk, ook in je podcast. Dus ja, zet je foto op de cover.

Zeker als je naam in de titel zit: foto op de cover.

En als je bekend bent, als is het maar in jouw kleine niche: foto op de cover.

Het zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. En - zeker als ondernemer - is een podcast ideaal om know - like - trust op te bouwen, dus toon wie je bent en geef de luisteraars een gezicht bij de stem.

Maar ik zei het al, het is geen verplichting. Soms kan een goed gekozen beeld ook heel relevant zijn om nog meer te verduidelijken waarover je podcast gaat. Zeker als je toch gegaan bent voor die super originele titel die misschien niet direct zegt waarover het gaat, dan kan je dat met een beeld wel duidelijk maken. Denk maar aan het spreekwoord “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”.

En soms kan het gewoon genoeg zijn om enkel de titel van je podcast op de cover te zetten.

Maar effe terug naar een foto op de cover, of er dan nu een van jezelf is of een ander relevant beeld, zorg voor een professionele foto van goede kwaliteit. Dat hoeft geen perfecte profielfoto van jou te zijn waarin je recht in de camera kijkt en breed glimlacht. Het mag ook een actiefoto zijn, maar dan wel in een situatie gerelateerd aan het topic van je podcast. En als het geen foto van jezelf is maar van een voorwerp of een landschap of zo, dan liefst geen stockfoto maar ook iets origineel van jezelf.

En dan nog twee dingen die je zeker niet op je cover moet zetten. Of ook hier, je moet just niks dus doe het gerust als je dat wel wil, maar ik vind het in de meeste gevallen waste of space. Er hoeft geen microfoon of het woord ‘podcast’ op je cover te staan. We weten dat het een podcast is.

Bij mij staat dat er wel op, maar mijn podcast gaat over podcasten, en ik heb mijn eigen microfoon icoontje laten ontwerpen door Daisy van Studio Omelet die ook mijn logo en huisstijl gemaakt heeft, dus het is helemaal uniek en niet dezelfde cliché microfoon die je overal ziet opduiken. En het past ook perfect in dit geval.

En voila, het woord uniek is gevallen… Gebruik liefst ook geen template uit Canva, of als je dat wel doet, doe dan de moeite om wat verder naar beneden te scrollen want de templates die bovenaan in het rijtjes staan, zijn ondertussen al zo vaak gebruikt dat je ze er meteen uitpikt.

Keep it simple. En voor mij is er niets simpeler dan je podcast titel zo groot mogelijk en een foto van jezelf. En dan is uniek ook meteen afgevinkt, want zo ga je er geen 2 tegenkomen.

Nog even de belangrijkste kenmerken van een goede podcast cover op een rijtje:

  • Duidelijk

  • Herkenbaar

  • Opvallend

  • Uniek

En ook hier geldt, net zoals voor de titel, als het niet meer past, mag je de cover gerust veranderen. Maar breng je luisteraars ook niet in de war door dat bij elke aflevering te doen. Daar dient een episode cover voor. Daar zal ik het in een van de volgende blogs/podcast afleveringen nog over hebben.

Wil je graag samen even sparren over jouw podcast titel en/of cover? Dat doe ik heel graag!
We kunnen er 1-op-1 naar kijken tijdens een podcast brainstorm van een uur, of als je je volledige podcast strategie onder de loep wil nemen, kan een halve dag podcast coaching ook.

Je vindt alle info hier.

Je bent ook zeer welkom in de Podcast Wonderland Club om samen met mij en een warme community van podcasters die allemaal willen groeien, mee te groeien. De deuren zijn nu even gesloten, maar in januari 2024 gaan ze weer open. Je kan je nu al op de wachtlijst zetten om er als eerste bij te zijn en mooie bonussen te scoren.

Luister naar deze aflevering

 
 

Music from #Uppbeat (free for Creators!): https://uppbeat.io/t/cutesy-chamber-ensemble/how-wonderful
License code: WLN6SEBMIJIPOPPA

Heb je een vraag die je graag beantwoord wil horen in deze podcast, vul het contactformulier in en laat het me weten! 

Vorige
Vorige

Zacht Zichtbaar met je podcast

Volgende
Volgende

Een goede podcast titel