Een goede podcast titel laat je podcast groeien
Jouw podcast titel is het eerste wat jouw luisteraars zien wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe podcast. Net zoals de coverafbeelding speelt hij een cruciale rol in het succes van je podcast. Maar hoe kies je een titel die niet alleen de aandacht trekt, maar ook bijdraagt aan de groei van je podcast?
In deze blog ontdek je vijf belangrijke kenmerken van een sterke podcast titel.
1. De titel dekt de lading
Een goede podcast titel vertelt direct waar jouw podcast over gaat. Idealiter bevat hij minstens één zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Maar maak de titel ook niet te lang. Denk aan een titel die aansluit bij je expertise en waar mensen daadwerkelijk naar zoeken.
Zelf koos ik voor de titel Podcast Groei, omdat mijn podcast draait om het laten groeien van je eigen podcast. Zo weten mijn luisteraars, en zoekmachines zoals Google, direct waar mijn podcast over gaat en of dit onderwerp hen aanspreekt.
Mijn tip: Wil je humor gebruiken en toch to the point blijven? Kies een titel die begrijpelijk is en aansluit bij je onderwerp. Je kunt bijvoorbeeld een catchy naam combineren met een ondertitel die extra verduidelijking geeft. Let op, een subtitel is niet zichtbaar in Spotify en sommige andere podcast apps.
2. De titel nodigt uit tot luisteren
Naast duidelijkheid is aantrekkingskracht belangrijk. Een titel moet nieuwsgierigheid opwekken en mensen het gevoel geven dat ze iets waardevols missen als ze niet luisteren. Een vraag of actiegerichte woorden kunnen hierbij helpen. Als je een podcast hebt over een specifiek thema, is het slim om een titel te kiezen die jouw ideale luisteraar direct aanspreekt.
3. Houd de titel kort en krachtig
Lange titels worden vaak afgekapt in podcastapps zoals Spotify en Apple Podcasts. Houd je titel onder de 100 tekens, zodat hij overal goed zichtbaar blijft. Als je titel langer is, zet dan de belangrijkste informatie vooraan.
4. Vermijd overbodige woorden
Elk woord in je titel moet waarde toevoegen. Woorden zoals ‘podcast’ zijn vaak overbodig, tenzij ze echt een functionele rol hebben in de betekenis. Voor mijn podcast gebruik ik dit woordje wel in mijn titel Podcast Groei, omdat mijn podcast specifiek over podcast marketing gaat. Vraag jezelf af: voegt elk woord in mijn titel iets toe? Zo niet, laat het weg.
5. Je kunt je titel aanpassen als hij niet meer past
Misschien heb je al een podcast, maar voelt de titel niet meer goed. Geen paniek! Je kunt je podcast titel altijd wijzigen. Zelf begon ik met de titel Podcast Wonderland, maar dit was een titel die vooral herkenbaar was voor de leden van mijn Facebook groep voor podcasters. Daarom koos ik voor deze podcast voor een heel heldere naam: Podcast Groei.
Als je besluit om je podcast titel te veranderen, neem je luisteraars dan mee in het verhaal. Zo kun je een speciale aflevering opnemen waarin je uitlegt waarom je die beslissing hebt genomen.
Mijn belangrijkste tip voor jou: kies een titel die bij jou past
Een podcast titel moet strategisch zijn, maar hij moet ook bij jou en je merk passen. Denk goed na over je doelgroep, de boodschap die je wilt overbrengen en hoe je gevonden wilt worden. Twijfel je over de juiste titel? Plan een brainstormsessie met mij in, dan kijk ik met je mee.
Wil je nog meer inspiratie en tips over goede podcast titels? Luister dan ook naar aflevering 2 van Podcast Groei.
Heb je een vraag die je graag beantwoord wil horen in deze podcast, vul het contactformulier in en laat het me weten!
Music from #Uppbeat (free for Creators!): https://uppbeat.io/t/cutesy-chamber-ensemble/how-wonderful
License code: WLN6SEBMIJIPOPPA