Dynamic content: meer halen uit je podcast, zonder extra moeite

Wil je leads en klanten uit je podcast halen? Dan is dynamic content een must have functie die je niet mag overslaan. Veel podcast makers kennen het nog niet of gebruiken het niet optimaal. Terwijl dynamic content je strategie juist veel efficiënter maakt.

Wat is dynamic content?

Dynamic content is dynamische audio en tekst (in de episode beschrijving) die je automatisch aan je afleveringen toevoegt. Denk aan een korte aankondiging van je aanbod, je volgende event of een sponsor, die je instelt bij je hosting platform. Zo hoef je niet bij elke aflevering opnieuw audio of tekst aan te passen. De audio kan dan vooraan of achteraan in je aflevering geplaatst worden. Soms ook mid-roll, maar dat vind ik zelf minder prettig als ik een podcast beluister.

Wanneer gebruik je het?

Dynamic content is ideaal om tijdelijk een extra boodschap toe te voegen:

  • In een lancering voor een aanbod;

  • In aanloop naar een event dat je organiseert;

  • Bij samenwerking met een adverteerder of een sponsor;

Je kunt het ook gebruiken om vaste info zoals linkjes naar je website, social media of je gratis weggever automatisch toe te voegen aan je show notes.

Wat kan er precies?

Bij hostingplatforms zoals Buzzsprout of Podhome kun je:

  • Audio toevoegen voor of na je aflevering (pre-roll of post-roll) Je kunt dit zelf inspreken want jouw luisteraar is al gewend aan jouw stem.

  • Tekstblokken toevoegen die automatisch verschijnen in je show notes, ook van eerdere afleveringen.

Bij Podhome.fm kun je meerdere tekstblokken instellen en zelf kiezen of die boven of onder je reguliere show notes verschijnen. Handig als je vaste info wilt combineren met tijdelijke updates. Bij Buzzsprout kun je een vaste footer toevoegen aan de aflevering beschrijving.

Slim gebruik maakt het verschil

Veel ondernemers zetten hun dynamic content bovenaan in de episode beschrijving. Maar dat kan averechts werken: de eerste regels bepalen vaak of iemand op ‘play’ drukt. Zet dus alleen de meest overtuigende teksten bovenaan en plaats vaste of commerciële boodschappen liever onderaan.

Voor audio geldt: zet je boodschap liever aan het begin dan in het midden van je aflevering. Zo is hij duidelijk, zonder dat het de luister flow onderbreekt. Op het einde kan ook. Wie niet tot het einde luistert, mist je boodschap dan wel, maar degenen die halverwege al afgehaakt zijn, zijn misschien ook niet je ideale klanten?

Waarom is dit zo waardevol?

Dynamic content bespaart je tijd, voorkomt dat je belangrijke linkjes vergeet toe te voegen en houdt al je afleveringen automatisch up-to-date. En dat zonder handmatig alles bij langs te moeten gaan.

Samengevat

Dynamic content maakt podcasten makkelijker en slimmer:

  • Voeg automatisch je promotie toe aan de audio van de afleveringen, en verwijder het ook weer met 1 klik

  • Update je shownotes voor meerdere afleveringen tegelijk

  • Bespaar tijd en voorkom fouten met consistente promotie

Gebruik je deze functie nog niet? Dan laat je kansen liggen. Kies voor een hostingplatform dat dynamic content ondersteunt (zoals Podhome of Buzzsprout) en zet het strategisch in.

Wil je sparren over de slimme inzet ervan? Plan gerust een call met me in: https://annalice.be/brainstorm

Luister ook naar aflevering 36 van Podcast Groei.

 
 

Heb je een vraag die je graag beantwoord wil horen in deze podcast, vul het contactformulier in en laat het me weten! 

Music from #Uppbeat (free for Creators!): https://uppbeat.io/t/cutesy-chamber-ensemble/how-wonderful
License code: WLN6SEBMIJIPOPPA


 



Vorige
Vorige

Explicit of niet? Wat je moet weten voor je op publiceren klikt

Volgende
Volgende

Takeaways van het Podcast Summit op RDE25